Kış Lastikleri Hakkında

haydut25

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
1 Kas 2009
Mesajlar
2,235
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
45
Siteyi ziyaret et
Arkadaşlar bir gazetede kış lastikleri ile ilgili bir makale buldum ve bilgisi olmayanlar için faydalı olabileceğini düşündüm.

http://sozcu.com.tr/otomotiv/kis-lastigi-takmak-icin-kar-yagmasi-gerekmiyor.html

Kış lastiği takmak için kar yağması gerekmiyor

Kasım 23, 2012 |



html .fb_share_link { padding:2px 0 0 20px; height:16px; background:url(http://static.ak.fbcdn.net/images/share/facebook_share_icon.gif?2:26981) no-repeat top left; }Facebook'ta Paylaş


Yaz lastiklerinin malzemesi 7 °C 'nin altındaki sıcaklıklarda sertleşir ve yola tutunması azalalır. Kış lastikleri ise, soğuk hava şartlarında yağmur, kar ve buzda tutunmayı arttırır.

kis_lastigi_ice.jpg
Yaz lastiklerinin malzemesi 7 °C ‘ın altındaki sıcaklıklarda sertleştiği için yola tutunması azalmaktadır.Kış lastiklerinin ise ,özel profillerinin yanısıra, üretildikleri Silica esaslı malzeme daha yumuşaktır ve 7 °C ‘ın altındaki soğuk hava şartlarında kuru asfalt, kar ve buzda tutunmayı artırmaktadır.
Sembolleri farklı
Kış lastiği ile ilgili RMA(Rubber Manufacturers Association) ve ASTM şartlarını sağlayan lastikler sol taraftaki sembolü kullanabilirler. “Bu sembolü taşıyan lastikler kış lastiğidir” diyebiliriz. “Kar Lastiği” diye adlandırılan lastik fren özelliğinin yanında çekiş özelliği de artırılmış ‘Kış Lastiği ’dir. RMA (Rubber Manufacturers Association)’un tanımlamasına ve ASTM ’nin test metoduna göre kış şartlarını temsil eden kaygan bir yolda yapılan çekiş kuvveti testinde “referans lastiğin” çekiş kuvvetinden en az yüzde 10 daha fazla çekiş kuvveti sağlayan lastikler Kış Lastiği sembolünün yanında M+S veya M S veya M/S işaretleri taşıyabilmektedirler. Aşağıdaki sembolleri birarada taşıyan lastiklere “M+S Kış Lastiği” veya “Kar Lastiği” diyebiliriz: M+S
4 mevsim takılanlar
M+S lastikleri ancak Kış Lastiği sembolünü taşıyorsa M+S Kış Lastiği olarak değerlendirilebilir. Kış lastiği sembolünü taşımayan M+S lastiklerinin kar üzerinde fren mesafelerinin yaz lastiklerinden daha kısa,ancak kış lastiklerinden daha uzun olduğu saptanmıştır. “Kış Lastiği”sembolünü taşımayan M+S “Dört Mevsim Lastikleri” nin kışın iyi bir Kış Lastiği , yazın da iyi bir Yaz Lastiği olamıyacağı mutlaka bilinmelidir.
KISA SORULARA
KISA CEVAPLAR
Kar lastiği var mıdır?
HAYIR “Kar Lastiği” diye ayrı bir lastik sınıfı yoktur. Kış Lastiği yerine “Kar Lastiği” denilmesi doğru değildir. Kış Lastiğine Kar Lastiği yakıştırması “sadece kar üzerinde kullanılabilen” veya “kar üzerinde Kar Zinciri kullanılmasını gerektirmeyen” gibi yanlış anlamalara neden olmaktadır.
Kar yağınca mı takalım?
HAYIR Kış Lastiği, kışın kar yağsın yağmasın düşük sıcaklıklarda aracın yola tutunmasını artırmakta , aşırı buzlanma olmadığı sürece aracın kar üzerinde gitmesine ve durmasına olanak vermektedir. Özellikle kuru yoldan kaygan yollara (Köprü ve Viyadük üstünde buzlanma veya siyah buz vs) ani girişlerde aracı yolda tutabilmektedir.
Sadece çekişin olduğu lastiğe mi takalım?
HAYIR Kış lastikleri dört tekerleğe de takılmalıdır, çünkü aracın en kısa mesafede durması hareket edebilmesinden daha önemlidir. İyi bir fren performansı ve kararlılık için 4 tekerlekte de Kış Lastiği şarttır.
Kış lastiği de olsa zircir bulundurmalı mıyız?
EVET Karayolu Trafik Kanunu ve ilgili Karayolu Trafik Yönetmeliği gereği Karlı ve buzlu yollarda “bir takım Kar Zinciri bulundurulması” zorunludur. Bu zorunluluk Yaz veya Kış Lastiği takmış tüm araçlar için geçerlidir.
Yola iyi tutunması için hava basıncını düşürmeli miyiz?
HAYIR Kış ve Yaz lastiklerinin hava basınçları “kesinlikle” Lastik ve Araç üreticisinin verdiği değerler olmalıdır. Öte yandan düşük basınç durumunda sanıldığı gibi yola tutunma artmamakta, lastiğin yola tutunmayı artıran profilleri yetersiz basınçtan dolayı işlevsiz kalmaktadır.
Kış lastiği 12 ay kulanılabilir mi?
HAYIR Kış lastikleri ile yazın yapılan fren testleri yaz lastiklerine göre daha uzun fren mesafeleri vermiştir. Aşağıdaki örnekte yaklaşık 3m lik bir uzama görülmektedir.Kışın 50 km. hızla giderken kış lastikli araç 35 metrede durabilirken, normal lastiklerde bu mesafe ortalama 43 metredir.
4X4 araçlar kış lastiği takmalı mı?
EVET Yaz lastikleriyle donatılmış dört tekerden çekişli (4×4) bir araç rahatlıkla kalkış yapabilmekte ve kısa sürede yüksek hızlara çıkabilmektedir, fakat fren sırasında durma mesafesi aşırı uzamaktadır yani;“gittiği gibi duramamaktadır”.Bunun çok basit bir nedeni vardır; Fren sırasında tüm araçlar dört tekerlekten fren yapmaktadır, yani araçlar eşittir.
Kış lastiği nasıl saklanır?
Kış lastikleri 15 – 20 ºC sıcaklıkta karanlık , kuru ve serin bir yerde, radyatör gibi ısı kaynaklarından en az 1m uzaklıkta ve naylon gibi bir torbaya sarılarak depolanmalıdır.
JANTLI : Üst üste ve yatık şekilde depolanmalıdır . JANTSIZ : Dikine ve yanyana depolanmalı, deforme olmamaları için lastikler peryodik olarak döndürülmelidir.
Kış lastiğinin saklama ömrü ne kadardır?
Beş yıldır. Bu süreyi geçen kış lastikleri işlevsel açıdan zayıflamaktadır.
Önce kuru asfaltta sürün
Yeni Kış Lastiği takıldıktan sonra kuru yol üzerinde 200 – 300 km “Yüzey Algılattırması” yapılması gerekmektedir. “Yüzey Algılattırması”sırasında yüksek hızlara çıkılmaması, ani fren yapılmaması, dönemeçlere hızlı girilmemesine dikakkat edilmeli. “Yüzey Algılattırması”yapılmadan hemen kar üzerinde kullanılmaması gereklidir. Çünkü kuru yol üzerinde “Yüzey Algılattırması” yapılması gereğinin nedeni Kış Lastiği üretim sürecinde lastiğin lamellerinin kalıptan kolay ayrılabilmesi için silikabazlı bir “Kalıptan ayırma yağı” kullanılması ve bu yağın lastiğin istenentutunmayı sağlayabilmesi için temizlenmesi gereğidir.Geniş tabanlı Kış Lastikleri için “Yüzey Algılattırması” süreci önemlidir.
Dört mevsim lastiği nedir?
“Dört Mevsim Lastiği“ olarak da bilinen M+S lastikleri ( M = Mud = Çamur S = Snow = Kar ) Çamur ve Kar üzerinde daha iyi sonuç almak için üretilmiş,ancak bu ek özelliklerinin standardı olmayan lastiklerdir. Bu harfleri taşıyan lastiklerin hangi şartları sağladığı belli değildir. Yolüstü ve Yoldışı şartlarda gitmesi beklenen 4×4 SUV araçların fabrika çıkışı lastikleri genellikle M+S lastikleridir.
Kış lastiği zorunluluğu 500 liralık ceza ile geldi
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın hazırladığı yeni yönetmelikle birlikte yolcu ve yük taşıyan araçlara kış lastiği zorunluluğu getirildi. Böylece yolcu ve yük taşıyan araçlar her yılın 1 Aralık-1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği ve yanağında M+S (Mud&Snow – Çamur ve Kar) olan lastikleri kullanmakla yükümlü olacak.
Şartlara göre süre uzar
Ulaştırma Bakanlığı’ndan yapılan açıklamada, ilk aşamada sadece yolcu ve yük taşıyan ticari araçlara zorunluluk getirileceğini belrtildi. Önce şehirlerarası çapta başlayacak uygulama daha sonra hem şehiriçi hem de diğer araçlara yönelik olarak genişletileceği öğrenildi. Kış lastiği takmayan araçların yola devam etmelerine izin verilmeyeceğini belirten bakanlık, cezasının da 500 TL olacağını da açıkladı. Ayrıca hava şartlarının durumuna göre bu süre bir ay daha uzatılabilecek.
Ceza ödesende takacaksın
Yönetmeliğe göre kış lastiğinin denetimini ise bakanlığın yetkilendirdiği bakanlık personelinin yanı sıra emniyet genel müdürlüğü, jandarma genel komutanlığı, gümrük ve ticaret bakanlığı’nın sınır kapılarındaki birimleri ile belediye birimleri yapacak. Kış lastiği takmayan aracın işleteni hakkında 500 TL idari para cezası verilecek ve araçların lastiklerini uygun hale getirebilecekleri en yakın yerleşim birimine kadar gitmesine izin verilecek.
14.KIŞ LASTİĞİ TAKAN BİR SÜRÜCÜ TRAFİK DENETİMİ SIRASINDA KIŞ LASTİĞİ TAKTIĞININ DAHA KOLAY ANLAŞILMASI İÇİN NE YAPABİLİR?
Kolay teşhis için Kış Lastiği sembolü çıkmaz beyaz kalem ile boyanabilir.
15.ABS / ASR / ESP OLAN ARAÇLAR KIŞ LASTİĞİ TAKMALI MIDIR?
EVET!
ABS fren, ASR de çekiş güvenliğini arttıran teknik üstünlüklerdir, ancak ABS/ASR fizik kurallarını ,yani tekerlekle yol arasındaki sürtünme katsayısını, değiştiremez, kötü lastiklerle buzda fren mesafesini kısaltamaz.
ESP de hareket sırasında sürücünün istediği hareket çizgisinden çıkma eğilimi gösteren aracı, sürücünün istemi dışında, frenleri tek tek kullanarak, aracın tekrar sürücünün istediği hareket çizgisine girmesini sağlayan kararlılığı artıran bir sistemdir. Yukarda sayılan tüm Elektronik Güvenlik ve Çekiş Sistemlerinin başarısı ve doğru çalışabilmeleri için lastiklerin yola iyi tutunmaları şarttır. Kışın bu araçlar da Kış Lastiği kullanmalıdır.
Yaz lastiği ile kar veya buz üzerinde araç kullanmak isteyen (özellikle 4×4) araç sahiplerine (Kış Lastiği veya zincir takmak dışında) tavsiyemiz bundan vazgeçmeleri , kendilerinin ve başkalarının can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamalarıdır.
17.NEDEN DÖRT TEKERDEN ÇEKİŞLİ VE ELEKTRONİK GÜVENLİK DONANIMLARINA SAHİP ARAÇLARIN İKİ TEKERDEN ÇEKİŞLİ ARAÇLARA GÖRE DAHA ÇOK KIŞ LASTİĞİ İHTİYACI VARDIR?
Çünkü dört tekerden çekişli ve elektronik güvenlik donanımlarına sahip araçlar, iki tekerden çekişli araçlara göre çok daha çabuk hızlanabilmekte , daha yüksek hızlara ve fiziksel sınırlara ulaşabilmekteler, ancak fren sırasında tüm araçlar eşit durumda oldukları için “gittikleri gibi” duramamaktadırlar.
18.KIŞ LASTİĞİ TAKILI 4×4 ARAÇLARIN KAR ZİNCİRİ BULUNDURMALARI GEREKLİ MİDİR?
EVET! ZORUNLUDUR!
Karayolu Trafik Kanunu ve ilgili Karayolu Trafik Yönetmeliği gereği Karlı ve buzlu yollarda “bir takım Kar Zinciri bulundurulması” zorunludur. Bu zorunluluk Yaz veya Kış Lastiği takmış , 4×4’ler dahil, tüm araçlar için geçerlidir.
19.YAZ LASTİĞİ TAKILI 4X4 ABS/ASR VE ESP’Lİ BİR ARAÇ, KIŞ LASTİĞİ TAKILI ÖNDEN ÇEKİŞLİ VE ABS’Lİ BAŞKA BİR ARAÇ KARLI BİR YOLDA KARŞILAŞTIRILDIĞINDA HANGİ ARAÇ DAHA GÜVENLİDİR?
FREN AÇISINDAN KIŞ LASTİKLİ ÖNDEN ÇEKİŞLİ ARAÇ!
Kış Lastikleriyle donatılmış önden çekişli bir aracın Yaz lastikleriyle donatılmış dört tekerden çekişli 4×4 bir araca göre daha güvenli olduğunu herhalde pek azımız biliyordur.
Bunun çok basit bir nedeni vardır:
Fren sırasında bütün araçlar dört tekerden fren yaptıkları için eşittirler.
Yaz lastikleriyle donatılmış 4×4 bir araç “gittiği gibi duramamaktadır” yani fren sırasında fren mesafesi aşırı uzamaktadır. Öte yandan dört tekeri de Kış lastikleriyle donatılmış tek dingilden çekişli bir araç “gittiğinden daha iyi” durabilmektedir.
24.LASTİĞİN “HIZ SINIFI” NEDİR?
Bir lastiğin kullanılabileceği en yüksek hızı (km/h) gösterir.
Almanya dışında Karayolları ve Otoyollar üzerinde izin verilen en yüksek hız 130km/h olmasına karşın , üretilen araçların üzerinde bu hızın çok üzerinde hızlara izin verebilecek lastikler kullanılmaktadır. Araç üreticisi çeşitli emniyet faktörlerini de gözönüne alarak ürettiği aracın üzerindeki lastiklerin “ Hız Sınıfı” nı belirler.
Bir araca sonradan Standart Yaz Lastiğinin “Hız Sınıfı” nın altında ;
- Yaz Lastiği takılamaz,
- Kış Lastiği takılabilir , ancak bu durumda, kilometre göstergesine yapıştırılacak bir çıkartma ile Sürücü uyarılmalıdır.
25.KIŞ LASTİĞİ TAKARKEN YAZ LASTİĞİNDEN FARKLI (ÖLÇÜ, HIZ VE YÜK SINIFI) BİR LASTİK TAKILABİLİR Mİ?
Araç üreticisinin önerdiği ve standart yaz lastiğinin özelliklerine sahip Kış Lastiği takılmalıdır. Ancak üretici tarafından tavsiye verilmemişse ;
- Çapı aynı ancak genişliği daha az olan kış lastikleri kullanılabilir.
- Yük Sınıfı kesinlikle aynı olmalıdır.
- Hız sınırı daha düşük bir Kış Lastiği kullanılacaksa, Kış Lastiğinin bu düşük hız sınırından dolayı, sürücü kilometre göstergesine yapıştırılacak bir çıkartma ile uyarılmalıdır.
28.KIŞ LASTİĞİ SEÇİMİNDE NELERE DİKKAT ETMELİDİR?
1) Araç üreticisinin önerdiği;
- Kış lastiği markası ve Tipi
- Ölçü , Yük sınıfı ve Hız Sınıfı takılmalıdır.
Bu bilgiler Kullanıcı El Kitabı veya araç üzerinde bulunmaktadır.
Aracın Yetkili Servisleri de bu konuda bilgi verebilir.
2) Araç üreticisi tarafından Kış lastiği markası ve Tipi önerisi verilmemişse, seçilecek Kış Lastiğinin aracın üzerindeki Standart Yaz Lastiği ile aşağıdaki özellikleri aynı olmalıdır ;
- Ölçü : Genişlik (mm) / Profil (%) X Jant çapı ( inç)
- Yük sınıfı : Load Index
- Hız sınıfı : Speed Index
3) Aşağıdaki durumlarda Standart Yaz Lastiği ile farklı özelliklere onay verilebilir:
- Çapı aynı ancak genişliği daha az olan Kış Lastiği kullanılabilir.
- Yük Sınıfı kesinlikle aynı olmalıdır.
- Hız Sınıfı daha düşük bir Kış Lastiği kullanılacaksa sürücü, Kış Lastiğinin bu düşük Hız Sınıfından dolayı , kilometre göstergesine yapıştırılacak bir çıkartma ile uyarılmalıdır.
4) Seçilen Kış Lastiğinin mutlaka;
- Üzerinde “Kış Lastiği” işaretinin olması,
- Üretim Yılı ve Ayının kontrol edilmesi,
- Garanti şartlarının öğrenilmesi,
- Aracın tüm tekerleklerine takılması gerekir. ( 4 x 4 x 4 kuralı)
5) Kış Lastiklerinin çeşitli otomobil dergileri veya kuruluşlar tarafından yapılmış testlerdeki sonuçları , fiyatlarının yanında, aşağıdaki önem sırasına göre gözönüne alınmalıdır:
- Kuru yolda fren
- Islak yolda fren
- Karda Fren
- Karda Çekiş
Kış Lastikleri kışın, kardan çok kuru ve ıslak zeminlerde kullanılmaktadır . Sadece kar üzerinde iyi sonuç veren , kuru yolda kötü sonuçlar veren “Kar Lastiği” iyi bir Kış Lastiği olamaz.
En iyi Kış Lastiği ;
- Karda Fren ve Çekiş yönünden yeterli ,
- Kışın Kuru ve ıslak zeminde yazın Yaz Lastiğine en yakın sonuç veren lastiktir
 

ndipi

Bölüm Sorumlusu
Yönetici
Moderatör
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Haz 2009
Mesajlar
21,572
Tepki puanı
9
Puanları
38
Yaş
48
www.engelsizdostlar.com
Teşekkürler üstadım değerli bir paylaşım. Aslında dört tekerinde olması gerek ama ben iki tekerde kaldım. Arka tekerler benim dört mevsim olanından. Ne kadar iş yapacak bilemiyorum. Ama eğer ki çok hızlı ve sert araç kullanmaz isem bu iki lastiğinde bu kış ayında bana faydası olacağı inancı içindeyim. En azından kış lastiğimiz var :)

Birde zincir işi evet zincir bence de şart her zaman kar lastiği iş yapamayacağı yollarda zincir olmazsa olmaz. Özellikle ben uzun yola gidecek isen zincirsiz çıkmam bunca zaman hiç takmadım ama en azından olsun :)
 

KRAL

Kayıtlı Kullanıcı
06-Ankara
Katılım
28 Ağu 2008
Mesajlar
3,578
Tepki puanı
5
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
tigarlarımı taktım mutluyum:D:
 

aKSeL

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Şub 2009
Mesajlar
2,184
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
internetten 1 takım zincirimi de aldım hersey yolunda:)
 
Üst