Karda Sürüş Teknikleri

fluminense

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ara 2009
Mesajlar
1,310
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
eğer kar lastiğiniz yokken kara yakalanırsanız lastiklerinizin havasını biraz indirerek kayma riskini azaltabilirsiniz. uzmanlar bunun aksini iddia etsede tecrübeyle sabittir.
çok tecrübeli değilim ama teknik bilgim de azımsanamaz..lastik havalarını indirirseniz lastiğin yüzeye temas eden kısmını bir miktar arttırmış olursunuz fakat bu yol tutuşunuzu arttırmaz..zira yüzey ile basınç ters orantılıdır,yüzeyi arttırırsınız ama kütle sabit kaldığından birim alana yapılan basınç azalacak ve yol tutuşunuz eskisinden berbat olacaktır:)
 

rubi

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Nis 2007
Mesajlar
1,239
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
bahsettiğim şey acil durumlar için geçerli sadece. geçen yıl erciyeste yoğun tipiye yakalanmış ve bu şekilde güç bela yol almıştım. lastikleri indirmeden önce nasılmıydı tutuş: araç sürekli patiye düşüyor, yerinden hareket edemiyordu.
 

fluminense

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ara 2009
Mesajlar
1,310
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
bahsettiğim şey acil durumlar için geçerli sadece. geçen yıl erciyeste yoğun tipiye yakalanmış ve bu şekilde güç bela yol almıştım. lastikleri indirmeden önce nasılmıydı tutuş: araç sürekli patiye düşüyor, yerinden hareket edemiyordu.

anladım abi,faydasını gördüm diyosan,vardıe bir bildiğin;)
 

TuRkiShPoWeR

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
28 Eyl 2010
Mesajlar
786
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Yukarıda yazılanlara ilave edelim.Karda ve buzda sürüş detaylarını yazmak çok uzun zaman alır ancak kaygan zeminlerinde birbirinden ayrıldığı noktalar vardır.Öncelikle lastiklerimizin dördüde aynı olmalıdır.Uygun olan kış lastikleri kullanılmalıdır.Bunu sebebi soğuyan havada (ortalama 8 derecenin altında) yaz lastiği veya 4 mevsim lastiklerinin hamurlarının yapı itibariyle sertleşmesi ve tutunamamasıdır.Bunun dışında desen ve diş derinlikleride kış lastiklerinin(veya kar tipi) soğuk havalarda daha iyi tutunmasına sebeptir.Kısacası havalar soğuyunca nasıl botlarımızı giyiorsak, araçlarımızada botlarını giydirmeliyiz.Şimdi kısaca bahsedebilirim;

1-Taze (sulu sepken) karda sürüş: Yeni yağan kar, toprağın tam soğumaması nedeniyle en alt kısımda sıvıya yakın bir durumdadır.Her ne kadar beyaz görünsede üzerinden geçildiğinde hemen ıslanır.Bu kar tipi genellikle 3,-1 derece civarında görünür.Genellikle ilk yağan sulu sepken dediğimiz kar türüdür.Bu zeminde aracın kontrol edilmesi zordur.Zira lastikler kış lastiği yada kar tipi bile olsa tutunduğu yüzey sabit değildir bu yüzden yol tutuş çok kötüdür.Buna rağmen araç zorlandığında tabana ulaşabilir ve bu sayede yola devam edebilir.Risk ise patinaja düşen lastiklerin taban temas ettikçe aşınmasıdır.Böyle hava koşullarında araç sık sık izinden çıkar, bu yüzden direksiyon yumuşak hareketlerle kullanılmalıdır.Aksi taktirde kontrolsüzce eğim alanının içine doğru burundan yada arkadan kopar.Gaz tepkilerini son derece sakin ve lastikleri hissederek vermeliyiz.Fren kullanımında ise araçta abs varsa bile dozlayarak ve mümkün olduğunca freni az kullanarak yolumuza devam etmeliyiz.

2-Tabanı buzlu karda sürüş: Böyle havalarda önceden buzlananzeminin üstüne kar yağar.Bu kar taneleri buzlu zeminin üzerinde bir tabaka oluşturur ve bu en tehlikeli koşullardan biridir.Lastikler kar tabakasına tutunduğu halde alttaki buz tabakasına tutunamaz ve aracın kontrolü çok zor olur.Bu koşullarda en uygun kullanım zincirdir.Ayrıca çoğu ülkede yasaklı olsada çivili lastiklerde bu koşullarda başarılıdır.Zira tabandaki buza ulaşabilen lastik bileşenleri tutunmayı daha iyi hale getirir.Bu tip koşullarda yukarıdaki bilgilere ek olarak zincir var diye gaza basılmamalıdır.Çünkü zincirler ne kadar kaliteli olsada kopabilir.Bu hem sizin yoldan çıkıp kaza yapmanıza, yada kopan parçanın araca zarar vermesine neden olur.Sürüş tarzı olarak sabit bir viteste rolanti devrine yakın bir sürüş sağlanmalıdır.Buradaki amaç aracın en az tork verdiği devirde kullanmaktır.Yüksek tork, yüksek döndürme gücü demektir ve karlı-buzlu koşullarda bu istenmedik bir durumdur.

3-Derin karda sürüş: Yukarıdaki yazılara ilaveten bu koşullarda zincir şarttır.Hatta mümkünse arazi aracı olamdığı sürece derin karda araç mecbur kalınmadıkça kullanılmamalıdır.Aracınızın altı yere yakınsa siz ilerledikçe alta dolan kar aracın yere basma gücünü azaltır.Bir süre sonra çekiş tekerlekleri artık yeterli sürtünme bulamaz ve araç askıda kalabilir.Yani derin karda zincirlede kolayca yolda kalabilirsiniz.Bunun dışında ön havalandırma deliklerini kapatan kar hararetin yükselmesine, zaten devirli çalıştırdığınız aracınızın bir anda su kaynatmasına neden olabilir.

4-Buzda sürüş: Buzla kaplı bir zemin, her ne kadar sürtünme olarak düşük olsada, yukarıdaki koşullara bakıldığında en homojen zemindir.Tutunma limitlerini belirleyen etkenler vardır.Buzlu zeminde lastik seçimi çok önemlidir.Özellikle vakumlu lastikler buzlu zemin için biçilmiş kaftandır.Bunun dışında çivili lastikler oldukça yüksek performans gösterirler.Zincir olarak pençe tabanlı düşük profilli zincirler tercih edilebilir.Buzda araç kullanırken en çok dikkat edeceğimiz olay aracın izinde kalmasıdır.Eğer araç ekseninden saparsa geri toplama şansımız olmayabilir.Asfalt veya kuru zeminin aksine düzlemi hızla bozulan araç kontralara veya gaz tepkilerine cevap vermeyebilir.Virajlara oldukça temkinli girmeli ve direksiyonla birlikte lastikleri hissetmeliyiz.Kalkışlarda 2. viteste gaza yüklenmeden, çok nazik bir şekilde debriyajdan ayağımızı hafifçe çekmeliyiz.Frenlemelerde aynı şekilde en üst noktadan itibaren hafifçe kullanmalıyız.


Genel olarak: Çok fazla yazamadım ama önden çekiş-arkadan itiş ve dört tekerlekten çekiş araçların kullanım tarzları farklıdır.
-Kullanıcı önce aracını tanımalıdır.Boş bir alanda aracının tepkilerini ölçmelidir.
-Bakımları yapılmış, uygun lastikler takılmış, ekipmanları tam bir araç ideal araçtır.
-Arkadan itişli araçlarda arkaya yük koymak çekişi arttırır ama direksiyon hakimiyetini zayıflatır.
-Önden çeker araçlarda aracın arkasının yüklü olması iyi değildir.Ağırlık dağılımı arkada olan aracın ön tekerlekleri yere sağlam basamaz.Hem tutunma azalır hemde direksiyon hakimiyeti zaafiyete uğrar.


Daha yazacak çok şey var ama şimdilik bu kadar.Herkese kazasız belasız sürüşler diliyorum.Allah hepimizin yolunu açık etsin...
 

MURAT_BG_91

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Ara 2009
Mesajlar
1,882
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
32
Siteyi ziyaret et
sofyada her yer kar... keske bi arabam olsada karda surus teknigimi gelistirsem :D:D:D
 

ilkem07

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Ara 2009
Mesajlar
923
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
38
Siteyi ziyaret et
Karda araba sürmek kadar zevkli birşey yok drift yapıyorum resmen
 
Üst