Led Stop Yapımı

KaptaN55

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Kas 2006
Mesajlar
1,833
Tepki puanı
0
Puanları
0
www.google-tc.com
LED li Park/Fren/Sinyal Lambası Yapımı

LED ler düşük enerji tüketimleri, uzun ömürleri ve tepki
zamanlarının düşük olması nedeni ile modern ışık kaynakları olarak
kullanılmaktalar. Merak edenler http://www.ledmuseum.org/ adresini ziyaret edebilirler. Biz de burada http://www.ledcar.com/ adresinden
bulduğumuz devre şeması ile yaptığımız e36 Cabrio LED stoplarını
anlatacağız(Arzu ederseniz devreyi aynı adresten satın alabilirsiniz).
Aslında mantık aynı olduğu için hem fren hem park şeklinde çalışacak
herhangi bir arka farada uygulanabilir. Esasen kullanılan devre amerikan
arabalarındaki tamamı kırmızı olan farlar için tasarlanmış. Ama biz
sinyali ayrı kullandık ve rengini sarı yaptık.Her bir HighFlux led 2.7
volt civarında çalışır. Örenk resimlerde yine ledcar sitesinden aldığımız
resimleri kullandık ancak uygulama sonuçlarını Cabriomann in e36 sında
göreceksiniz

Teori

Araç çalışıyorken alternatörün sağladığı voltaj 14 Volt
civarındadır. Motor çalışmıyorken akünün sağladığı voltaj 12 volttan biraz
fazladır. Bunu hesaba katarak hesaplamaların yapılması şarttır, yoksa LED
ler ideal çalışma voltajlarının üzerinde, ısı üretir daha sonrada
bozulurlar. normalde ~10000 saat olan ömürleri kısalır. Bu bilgilerin
ışığında LED lambalar uzun süre yanık kalabilmeleri ve neredeyse ısı
üretmemeleri nedeniyle daha mantıklı ve daha güvenli şeylerdir. Pulse
Width Modulation devresi normal zamanlarda parklar yanarken ledlere %33
parlaklık uyguluyor (Şekil.1), fren devreye girince ise ledleri tam olarak
yakıyor. Stop ve park ayrı olsa bile zekice yapılmış led grubu tasarımı
ile yine uygun etki elde edilebilir.

PWM devresini aşağıdaki şekilden bakabilirsiniz. Bir
elektronikçiye yaptırın yada kendiniz yapın. Bir elektronikçiye
yaptırmanız eğer bilginiz yoksa size zaman kazandıracaktır. (Şekil.2)
devrenin test aşamasını gösteriyor. Devre delikli kartta yada
elektronikçiye hazırlatılan devre kartında olmalıdır. Aynı şekilde
ledlerin takılacağı zemin konusunda aynı yaklaşım izlenebilir. İdeal
sayıdaki ledlere göre ve far şekline göre tasarım değiştirilmeli en
azından delikli karta montaj yapılmalı ve uygun voltaja göre lehim
yapılmalıdır.

67026249xh4.gif

70898253wf3.gif

Şekil 1: PWM nin yapabileceklerinin örneği

93737544kr4.jpg

Şekil 2: Devre Kartı Şekil 3: Bitmiş PWM

99664951xi5.jpg


Alet Edevat

Havya ve Lehim
Yankeski
Pense ( Metal aksamı kopartmak için)
Maket Bıçağı
Saatçi Tornavidası
Sıcak silikon tabancası ve cephanesi
icon7.gif

Avometre (voltaj ölçmek için yada uygun kabloları bulmak için)
Elektrikçi işi kontrol kalemi (uygun kabloları bulmak için)
Dekopaj (reflektörü kesmek için) - yaratıcılığınızı kullanıp plastiği eritecek bir araçta bulabilrisiniz.
Elektrik Bandı

Uygulama

1-) Önce devreyi oluşturup çalıştığından emin olun. Eksi bağlantısı aracın toprak kablosuna bağlı olacaktır. Parkların bağlı olduğu kabloyu devrenin herhangibir artı girişine bağlayın. İkinci artı girişine fren lambalarının kablosunu bağlayın. Şimdi parklar açıkken devre ledleri soluk şekilde yakacaktır fren üzerinden gelen ikinci voltaj ledleri tam parlaklığa ulaştıracaktır. Bu işlemleri dışarıda voltaj kaynağı ile deneyebilrsiniz, tüm yapmanız gereken 12-14 volt çıkışı olan bir voltaj kaynağı bulmak ve bu kaynaktan ki paralel artı kablosu çekip deneme yapmak. Eğer elektrik bilginiz yoksa zaten elektrikçiniz size bunları ve tüm bağlantıyı yapacaktır.

32345903zk7.jpg

Şekil 4: Örnek LED grubu Şekil 5: Bağlantının Yapılacağı yerler
31429535wd1.jpg

Şekil 6: Böyle Görünmeli

2-) Stop farlarınızı sökün, ve e36 daki gibiyse farların metal aksamını ve reflektör kısmını kesip atın.
icon7.gif
(En eğlenceli bölüm)eğer e39 gibiyse reflektör ve dış cam bir bütündür ancak ampullerin olduğu kısım ayrıdır ve çalışmak daha kolaydır. Dikkat etmeniz gereken şey farları gövdeye tutturan metal vidaların olduğu ayakları kesmemek, keserseniz farı aracın gövdesine yapıştırmanız gerekir.

3-) Daha sonra elektronikçiye hazırlattığınız led grupları yada kendi hazırladığınız delikli plakadaki led grubunun far içine oturduğundan ve düzgün olduğundan emin olun.

4-) Emin olduktan sonra sıcak silikon ile led gruplarını stop bölümüne yapıştırın. Dikkat etmeniz gereken şey sıcak silikonu kenarlar sürmek ve devre kartını iyice yapıştırmak. Çünkü bir süre sonra ledlerin far içinde gezmesini istemezsiniz
icon7.gif


5-) Sinyaller için ise yine aynı şekilde devre kartlarını fara tutturmalısınız.

6-) Herşey güzel gittiyse elinizde arkası olmayan bir far grubu ve içinde yapışık halde LED kartları olmalı. Önceden kartlara kabloları lehimlerseniz sonradan araca montaj işi daha zahmetsiz olur.

7-) Aracın hangi kablosunun ne olduğunu tesbit etmelisiniz bunu elektrikçinizede yaptırabilirsiniz, eğer kendini yapacaksanız bu kabloların renk kodlarını not edin. (Kahverengi toprak, sarı sinyal... gibi)

:cool: Burada dikkat etmeniz gereken şey kabloları karıştırmamak yada montaj sırasında birbirine dokundurmamak. Yoksa yeni sigortalara ihtiyacınız olur.

9-) Kabloları ayırıp önceden hazırladığınız far grubunu araca getirin ve uygun kabloları bağlayın. Sinyalleri bağlarken dikkat etmeniz gereken şey sinyal grubunu direkt bağlarken araya "Paralel" 5 watt direnç koymanız eğer koymazsanız sinyalleriniz hızlı hızlı yanıp söner, bunu nedeni flaşör devresinin uygun yükü bulamamasıdır)

Not: Eğer bilgisayar kontrolü varsa hata mesajı ile karşılaşırsınız. Bilgisayar ampulün bozuk olduğunu düşünür az yük nedeni ile.

10-) Fren ve park grubu ise zaten PWM devresi üzerinden bağlanacağı için sorun olmayacaktır. Ancak yine bilgisayar kontrolü sökonusu ise PWM den önce yine direnç koymalısınız. Far ampulünün 21 watt olduğunu düşünürsek paralel dirençte 20 watt civarı olmalıdır. Direnç büyüklüğü ise sanırım 20 Ohm olmalı. Ayrıca kırmızı led grubunu bağlarkende PWM den önce konulan seri 5 watt 6.8 ohm direnç te ledlerin zarar görmesini bir nebze önleyecektir.

11-) Herşey tamamsa ve sistem çalışıyorsa farı yerine tutturun ve arkadan kabloları hafifçe toplayıp kablo bandı ile bağlantı yerlerin sarın. Eğer farı tamamen ledli yaptıysanız elektrikçilerde satılan fişlerden kullanıp kablo karmaşasını azaltabilir ve tüm kabloların beraber düzgün durmasını sağlarsınız. Biz geri vites ampulünü olduğu gibi bırakmayı deçmiştik, bu nedenle kabloların görünüşü pek hoş olmadı ancak ampulün aydınlatmasını ledleri ile sağlayamazdık.

12-) Kontağı açıp frene basınca arka farlar tam parlaklıkta yanmalı, parklar açıkken soluk bir ışık elde etmelisiniz. Sinyaller ise uygun direnci koyduysanız normal şekilde yanıp sönerler.

Ve İşlem tamamlandıktan sonra çeşitli görüntüler.

57029961bw0.jpg

51545822ni3.jpg

68749699kt1.jpg

10qu0.jpg



(NOT: ALINTIDIR. EMEĞE SAYGI
icon_idea.gif
)
 

ELEGANCE

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Tem 2006
Mesajlar
803
Tepki puanı
0
Puanları
16
Siteyi ziyaret et
sadece park lambası yapacaksanız devre kartı şart değil ama işte bizim araçlarda check control olduğundan ledleri tam orjinal ampüller kadar voltaj çekecek şekilde dizmek seri/paralel bağlamak gerekiyor. Yoksa gerekli akım geçmeyince ampül arızası veriyor araç. Elektrikten anlamayanı çok uğraştırır.
 

mustafa1339

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Kas 2006
Mesajlar
1,435
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
ankara bu işi çözmüş walla
 

arcatera

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Eki 2007
Mesajlar
674
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Siteyi ziyaret et
ya ben böyle ledli stoplara bayılıyorum geçen gün bir a3 de gördüm bittim bunu yapan bir yer yokmudur
 
Üst