189 ytl ceza + 32.madde gereği trafikten men edildim :(

ugur35

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Mar 2008
Mesajlar
718
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
yuhhh artık..millet komple motor değiştirip dolaşıyor sen bı egsozdan yada cam filminden aracını bağlama cezası alıyorsun.. eğer boleyse tüm jant satanlar dükkan kapatsın.. gercektende e5'e çıksın bı ordaki ortama göz atsın o gerizekali memur.. böylesine ne memur bey diceksin nede abi.. direk memur diyip yaz cezamı öderim bugün dicen binip uzaklascan çok muhattap olmucaksin en güzeli.. gecmis olsun kurtar arabanı cezayı ödeyip .. böle memurun dudugu ins birgun boazinda kalır da kendine gelir...
 

VAKVAK95

Kayıtlı Kullanıcı
42-Konya
Katılım
22 Ocak 2008
Mesajlar
1,578
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
51
Siteyi ziyaret et
boyle bı durumda polisin yaka numarasını bı sekılde alın caktırmadan saglam bı arkadasınızı da sahıt alın yanınıza dırek mahkemeye gıdın bu polısın acıga alınmasına sebepdır...


ya bırakın boş lafları.bunları bilerek mi konuşuyorsunuz yoksa işkembeden mi sallıyorsunuz.Açığa alınma demek görevden kısa süreli uzaklaştırma demektir.Bunun için emniyet disiplin tüzüğünü inceledim.eğer memurun daha önce 24 ay kıdem terfii cezası yoksa bir alt sınırı verilirmiş ki buda açığa alınmayı engellermiş. Meslekten çıkarma:

Madde 8 - Meslekten çıkarma cezasını gerektiren eylem, işlem, tutum ve dav-
nışlar şunlardır:
1 - (Değişik: 16/2/1998 - 98/10653 K.) Görevin yerine getirilmesinde dil,
ırk, cinsiyet, siyasal düşünce, felsefi inanç,din ve mezhep ayrımı yapmak,
laikliğe aykırı veya bölücü davranışlarda bulunmak ya da emniyet mensupları
arasında bu yolda ayrım yapıcı tutum ve davranışlarda bulunmak.
2 - Göreve çıkılmaması için propaganda yapmak veya kışkırtmak veya zorlamak
veya karar alınmasını sağlamak veya alınan karara katılmak veya karar uyarınca
göreve çıkmamak,
3 - (Değişik: 26.7.1983 - 83/6883 K.) Amir ya da üstlerinin icraatına karşı
çıkmak ve bu hareketi toplu hale dönüştürerek görev yapılmasını ya da göreve çı-
kılmasını engellemek ya da buna katılmak ya da katılmaya tahrik ya da teşvik et-
mek,
4 - (Mülga: 16/2/1998 - 98/10653 K.)
5 - (Değişik: 16/2/1998 - 98/10653 K.) Amir veya üstlerini dövmek veya
tehdit etmek.
6 - (Değişik: 28/5/1988 - 88/12992 K.) Hırsızlık, gasp, dolandırıcılık, ir-
tikap, rüşvet, zimmet, ihtilas, ırza geçme, ırza tasaddi, sahtecilik, kalpazan-
lık, kasden adam öldürme, veya bu suçları işlemeye teşebbüs etmek, emniyeti,
suiistimal, yalan yere tanıklık, yalan yere yemin, suç tasnii, iftira,
7 - Yetkisini veya nüfusunu kendisine veya başkalarına çıkar sağlamak ama-
cıyla veya kin veya dostluk nedeniyle kötüye kullanmak,
8 - Dosyaları ve yazılı kağıtları veya örneklerini yetkisiz kişilere vermek,
verilmesini emretmek, verilmesine göz yummak,
9 - Korunması veya götürülmesiyle görevli olduğu sanık veya suçlunun kaçma-
sına bilerek ve isteyerek olanak vermek,
10 - (Değişik: 28/5/1988 - 88/12992 K.) Suç kanıtlarını yok etmek veya bile-
rek ve isteyerek yok olmasına neden olmak ya da saklamak, saklanmasına yardımcı
olmak yahut değiştirmek,
11 - (Değişik: 16/2/1998 - 98/10653 K.) Devlet malı araç,gereç, silah,
mermi ve mühimmatı satmak veya mal edinmek, tanıtma karnesini, polis kimlik
kokardını, araç, gereç, silah ve mühimmatı başkalarının kullanımına vermek.
12 - Kasıtlı olarak gerçek dışı rapor vermek veya tutanak düzenleyip imza
etmek veya ettirmek,
13 - Gizli tutulması zorunlu olan ve görevi ile ilgili bulunan bilgi ve bel-
geleri görevli veya yetkili olmayan kişilere açıklamak,
14 - Görev sırasında yardım isteyen güvenlik görevlilerine haklı bir neden
yokken yardımdan kaçınmak veya bildiği veya gördüğü bir suçun izlenmesi ve suç-
lunun yakalanması için gerekli girişimde bulunmamak,
15 - İzinli olduğu günlerde resmi giysiyle izinli olmadığı günlerde görevli
olmaksızın resmi veya sivil giysiyle genelevlere veya birleşme yerlerine veya
tek başına fuhuş yapılan evlere veya bar, pavyon ve konsumatris çalıştırılan ga-
zino vb. yerlere gitmek,
16 - (Değişik: 26.7.1983 - 83/6883 K.) Genelev ya da tek başına fuhuş yapı-
lan yerlerde, bar, pavyon, gazino vb. yerlerde çalışan kadınlarla ya da çevre-
sinde iffetsizlikle tanınan kadın ya da erkeklerle karı - koca gibi yaşamak ya
da ilişki kurmak,
17 - Dairede veya görevli bulunduğu sırada içki içmek veya içilmesine göz
yummak,
18 - Göreve sarhoş veya içki içtiği belli olacak biçimde gelmek,
19 - izinli olsun olmasın resmi giysiyle umuma açık yerlerde içki içmek veya
resmi giysiyle gizlenemeyecek derecede sorhaş olarak görünmek,
20 - Uyuşturucu maddeleri yapmak veya kullanmak, bunların yapılmasına, kul-
lanılmasına, saklanmasına, yollanmasına, yakalanacağı sırada ortadan kaldırılma-
sına, satılmasına veya satın alınmasına aracı olmak,
21 - Kumar oynamak veya oynatmak, kumar oynatanlarla ilişki kurmak,
22 - Kaçakçılık yapmak veya kaçakçılarla ilişki kurmak,
23 - Meskün yerlerde veya binalarda veya herkesin dolaşıp gezebileceği veya
oturabileceği yerlerde hiç bir neden yokken silah atmak,
24 - Yurda girmesi veya çıkması yasaklanan kişilerin girip çıkmalarına göz
yummak, aracı olmak veya yol göstermek,
25 - Sicil kağıt ve defterlerini ve dosyalarını değiştirmek veya bozmak,
26 - Geliri ile uygun sayılmayacak biçimde yaşadığı ve aşırı harcamada bu-
duğu kanıtlanmış olmak ve bunun haklı kaynağını gösterememek,
27 - İzleme ve gözetleme görevinin gereklerini nedensiz olarak yerine getir-
memek,
28 - Devlet Memurları Kanunu ile öngörülen grev yasağı kapsamına giren ey-
lerde bulunmak,
29 - Devlet Memurları tarafından yapılamayacağı Devlet Memurları Kanununda
gösterilen kazanç getirici uğraşılarda bulunmak,
30 - Siyasal partilere üye olmak veya bunların yararına veya zararına çalış-
mak veya siyasal eylemlerde bulunmak,
31 - Görevli olmaksızın siyasal amaçla yapılacak açık ve kapalı yer toplan-
tılarına, gösteri yürüyüşlerine katılmak,
32 - Sendikaların veya üyesi bulunmadıkları derneklerin yapacakları bilim-
sel, kültürel ve teknik nitelik taşımayan açık veya kapalı yer toplantılarına
veya gösteri yürüyüşlerine görevli olmaksızın katılmak, üyesi veya ortağı bulun-
dukları tüzel kişiliklerin kapalı yer toplantılarına silahlı olarak veya açık
yer toplantı ve gösteri yürüyüşlerine resmi giysili veya silahlı olarak katılmak
veya üyesi bulundukları derneklerin tüzüklerinde belirtilen amaçları dışındaki
çalışmalarını veya bu nitelikteki toplantı veya gösteri yürüyüşlerini düzenlemek
veya bunlara katılmak,
33 - (Değişik: 26.7.1983 - 83/6883 K.) Dernek kurmak ya da spor dernekleri
dışındaki derneklere üye olmak, ya da Türk Polis Teşkilatı Güçlendirme Vakfı
dışında vakıf kurmak ya da başka vakıfların organlarında görev almak,
34 - Kasıtlı olarak telsiz haberleşmesini engellemek,
35 - (Ek: 26/7/1983 - 83/6883 K.; Değişik: 28/5/1988 - 88/12992 K.) Mesleğin
onur ve saygınlığını zedeleyici veya amir ya da üstlerinin eylem ve işlemlerini
eleştirici nitelikte tek başına veya topluca bildiri dağıtmak veya basına, haber
ajanslarına, radyo ve televizyon kurumlarına bilgi, yazı, demeç vermek,
36 - (Ek: 26.7.1983 - 83/6883 K.) Görevde kullanılan telsiz haberleşme araç-
larıyla amir ya da üstleri hakkında eleştirici nitelikte konuşmalar yapmak,
37 - (Ek: 26.7.1983 - 83/6883 K.) Amir ya da üste karşı itaatsızlığa, muka-
vemete ya da fiilen taarruza tahrik ya da teşvik etmek,
38 - (Ek: 26.7.1983 - 83/6883 K.) 6 ncı maddenin A fıkrasının 7 nci bendinde
öngörülen esaslara uymaksızın ya da idarece kendisine yapılan uyarıya karşın
çevresinde iffetsizlikle tanındığı ya da durumu güvenlik bakımından sakıncalı
olduğu polis soruşturmasıyla sabit olan kişiyle evlenmek,
39 - (Ek: 26.7.1983 - 83/6883 K.) İş sahiplerine ya da herhangi bir nedenle
Emniyet binalarına gelen ya da getirilenlere işkence yapmak.
40 - (Ek: 28/5/1988 - 88/12992 K.) Menşei belli olmayan, bulundurulması ve
taşınması yasak olan her çeşit silah, mühimmat ve benzerlerini bulundurmak,
41 - (Değişik: 28/5/1988 - 88/12992 K.) Görevinin niteliğinden yararlanarak
haklı bir nedene dayanmaksızın, yurt dışında, ödeme gücünün üstünde borçlanmak
veya borçlarını ödemedeki tutum ve davranışlarıyla Devletin saygınlığını zedele-
mek ya da borcunu ödemeden yurda dönmek.
42 - (Ek: 16/2/1998 - 98/10653 K.) Yasadışı örgütlere lojistik destek
sağlamak ya da üyelerini güvenlik kuvvetlerinden saklamak, saklanmasına yardımcı
olmak veya bu örgütler ile mensupları lehinde propaganda yapmak, övücü söz
söylemek, bunlara ait sembol, işaret ve amblemleri taşımak, taşıtmak, bulun-
durmak.

burada aracınızın bağlanmasında K.T.K.MADDE 32 DİREK ARACINIZI BAĞLAMA YETKİSİ VERİR.Madde 32 - Araçlar üzerinde yönetmelikte belirtilen şekillerde yapılacak her
türlü değişikliğin ve adres değişikliklerinin işleten tarafından otuz gün içinde
tescili yapan kuruluşa bildirilmesi zorunludur.
(Değişik : 21/5/1997-4262/4 md.)Bu madde hükmüne uymayanlar 1 800 000 lira
para cezası ile cezalandırılırlar.
Üzerinde teknik değişiklik yapılan araçlar, değişikliğin şartlara uygun
olarak yapıldığı belgelenip bu durum ilgili tescil bürosunda tescil edilinceye
ve trafik belgesine işleten tarafından yazdırılıncaya kadar trafikten men edi
lir.

 

VAKVAK95

Kayıtlı Kullanıcı
42-Konya
Katılım
22 Ocak 2008
Mesajlar
1,578
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
51
Siteyi ziyaret et
Bugun mecidiyekoy okul cıkısı bir polis cevirdi. Dediki araban cok göz alıyo sana kuck bi ceza dedi dedim başa gelen çekilir . cam filmi + egsoz = 189 ytl ceza yazdı. peki dedim oldukca alttan alıp rahat davranmama ragmen polis dur dedi tekrar anahtarı cıkardı bu araba cok hosuma gitti bunu ben baglıcam dedi. Neden dedim jantları parlıyo dedi aynaları orjinal degil dedi ama dedim ben goruyorum olmaz dedi.. dedim aksam aksam suprizmisin abicim cezamı yazdın bırak gidiyim yok dedi .. benm bi buyugum vardı polis aradım verdim polise aradıgım adam polise cocugu bırak gtsin demiş cezayı nasıl olsa kesmissin peki dedi kapattı .. polis bana dediki... beni rencide ettin seni men ediyorum .... nasıl olur derken itiştik takıstık arabamı cektiler otoparka yarında gayrettepe emniyetten çözdürmem gerekiyo.. :( bunu da bi tanıdık vasıtası ile yapıcam baska yolu yok



tekrar fenni muayene yaptırıp aracını düzenli hale getirdikten sonra geriye alıp karayoluna çıkabilirsin.
 

VAKVAK95

Kayıtlı Kullanıcı
42-Konya
Katılım
22 Ocak 2008
Mesajlar
1,578
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
51
Siteyi ziyaret et

BY_Corsa

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Eyl 2006
Mesajlar
8,347
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Kriz yönetiminde başarısız olmuşsun olay bu :) sağlık olsun yapacak bişey artık, aracını otoparktan sorunsuz almaya bak, sana da tecrübe olmuş, polis le didişme :)
 

VAKVAK95

Kayıtlı Kullanıcı
42-Konya
Katılım
22 Ocak 2008
Mesajlar
1,578
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
51
Siteyi ziyaret et
Arkadaşım şahsen ben yediremem böyle olayı giderimi yapardim sonu mahkeme de biterdi degil polis emniyet amiri olsa ne yazar? görevini yapsin gitsin dışarda binlrce araba varken senimi gelip bulmuş?e-5lerde yanlayıp insanlarin haytını tehlikeye atanlar varken senimi bulmuş?
en nefret ve sinirlenerek duyduğum bir olay haline geldi bu..
tamam polis var bide polis var..

şu tipte polislerin kulakları çınlıyor mu acaba cok merak ediyorum..


erkan abim yaşının verdiği ateşle yalnış yapmaya meyillendiğin an hataya düşersin.Aracında abartılı olmayan bir durumda bugüne kadar kaç kişi çevirdi seni veya ceza yazdı.Şahsen bana kimse yazmadı da çevirmedide.Çünkü arabamda abartıya kaçan hiç bir şey yok.Tamam zevk meselesi ama maalesef ülkemizde Kanun koyucular kendi komplekslerine göre koyuyor.yaşı 60 civarı olan bir kanun koyucu ne anlar tesisattan.ne anlar renkli camdan? :)) kısacası onlara modifiye ters.Eğer bir gün onların yerine geçlerden oluşan bir kanun koyucu gelirse işte o zaman Trafik Kanunuda değişir ve bazı esnemeler başlar.O zamana kadar kısaca bu zevklerden mahrum kalacağız.Tabiiki ısrarcı olmamız sonucunda da karşımızda devletin kanun uygulayıcıları olacaktır.
 

wronderna

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
21 Eki 2009
Mesajlar
19
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
34
Siteyi ziyaret et
galiba polisin kafası güzelmiş sen de ona denk gelmişsin...hadi cezayı yazdın arabayı neden bağlıyorsun..neyse kardeşim sana eçmiş olsun...yapacak bir şey yok....
 

bako

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Haz 2009
Mesajlar
116
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
50
Siteyi ziyaret et
bugun mecidiyekoy okul cıkısı bir polis cevirdi. Dediki araban cok göz alıyo sana kuck bi ceza dedi dedim başa gelen çekilir . Cam filmi + egsoz = 189 ytl ceza yazdı. Peki dedim oldukca alttan alıp rahat davranmama ragmen polis dur dedi tekrar anahtarı cıkardı bu araba cok hosuma gitti bunu ben baglıcam dedi. Neden dedim jantları parlıyo dedi aynaları orjinal degil dedi ama dedim ben goruyorum olmaz dedi.. Dedim aksam aksam suprizmisin abicim cezamı yazdın bırak gidiyim yok dedi .. Benm bi buyugum vardı polis aradım verdim polise aradıgım adam polise cocugu bırak gtsin demiş cezayı nasıl olsa kesmissin peki dedi kapattı .. Polis bana dediki... Beni rencide ettin seni men ediyorum .... Nasıl olur derken itiştik takıstık arabamı cektiler otoparka yarında gayrettepe emniyetten çözdürmem gerekiyo.. :( bunu da bi tanıdık vasıtası ile yapıcam baska yolu yok

arkdaşim sen alkollü filan degildin dimi olanlari yanliş hatirlamiyorsun hiç bir trafik polisi böyle davranmaz eskinin en kötüleri bile bunu yapmazlardi şunu yaparlardi bakti adam sarhoş gibi ozamnlar esrar uyuşturucu hap testi olmuyor sadece alkol testi üfleme ile ozaman arabaya bahene bulunup baglanirdi pvsk (polis vazife selahaeyat kanunu) na göre bu meslekten mendir kimse kendi idaminda ipini çekecek cesareti göstermez okul civari dedin kizlara hava atmak vb için yapmiş oldugun hareketler ve arabanda ki eksesuar cam filmi egzost çikişi kapsam dişi lasitik jant dan dolayi ceza yemişsinir yok diyorsdan bana özel mesaj at konuşaşlim
 

VAKVAK95

Kayıtlı Kullanıcı
42-Konya
Katılım
22 Ocak 2008
Mesajlar
1,578
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
51
Siteyi ziyaret et
madde 32 diyor baksana cam filmi + eksoz.zaten hatalısın bunlar kanunen yasak ve men sebebi.ayrıca yazdığın kanunda meslekten men ile ilgili bölümü bulamadım.28 maddelik bir kanun bu.lütfen yalnış yönlerdirmeyelim.Bakın ben madde madde üşenmeden ekledim.Bir zahmet sizde okuyun.Çünkü burada yalnış anlayıp caddeye çıkıp önüne gelen polise diklenen bir arkadaşımızsın eksik bilgisi nedeniyle Polise Lisanen Hakaret-Tehdit-Görevini engellemek-Mukavemet gibi suçlardan adliyeye yanıma gelmesini istemem doğrusu
 
Son düzenleme:

VAKVAK95

Kayıtlı Kullanıcı
42-Konya
Katılım
22 Ocak 2008
Mesajlar
1,578
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
51
Siteyi ziyaret et
polis__.gif

POLİS VAZİFE VE SELAHİYET KANUNU
polis__.gif
Kanun Numarası: 2559 Kabul Tarihi: 04/07/1934
Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 14/07/1934
Yayımlandığı Resmi Gazete Sayısı: 2751
Madde 1 - Polis, asayişi amme, şahıs, tasarruf emniyetini ve mesken masuniyetini korur. Halkın ırz, can ve malını muhafaza ve ammenin istirahatini temin eder.
Yardım istiyenlerle yardıma muhtaç olan çocuk, alil ve acizlere muavenet eder. Kanun ve nizamnamelerinin kendisine verdiği vazifeleri yapar.
Madde 2 - ( Değişik madde: 16/07/1965 - 694/2 md.)
Polisin genel emniyetle ilgili görevleri iki kısımdır.
A) Kanunlara, tüzüklere, yönetmeliklere, Hükümet emirlerine ve kamu düzenine uygun olmıyan hareketlerin işlenmesinden önce bu kanun hükümleri dairesinde önünü almak,
B) İşlenmiş olan bir suç hakkında Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu ile diğer kanunlarda yazılı görevleri yapmak,
Kamu düzeni ve kamu güvenliğinin sağlanmasından sorumlu olan polis; amirinden aldığı emri, kanun, tüzük ve yönetmelik hükümlerine aykırı görürse, yerine getirmez ve bu aykırılığı emri verene bildirir. Ancak, amir emrinde ısrar eder ve bu emrini yazılı olarak yenilerse, emir yerine getirilir. Bu halde, emri yerine getiren sorumlu olmaz. Konusu suç teşkil eden emir hiçbir suretle yerine getirilmez. Yerine getirenler sorumluluktan kurtulamaz.
Aşağıda yazılı hallerde:
I - Can, ırz veya mal emniyetini korumak için,
II- Devletin şahsiyetine karşı işlenen cürümlerin faillerini yakalamak veya delillerini tesbit etmek için,
III- Devlet kuvvetleri aleyhine, yalnız veya toplu olarak taarruz veya mukavemette bulunanları yakalamak, veya bunların taarruz veya mukavemetlerini def etmek için,
IV - Hükümete karşı, şiddet kullanan veya gösteren veya mukavemet edenlerin yakalanması, taarruz veya mukavemet edenlerin def edilmesi için,
V-Zabıtaca muhafaza altına alınan şahıslara, bina veya tesislere, meskün veya gayrımeskün yerlere vakı olacak münferit veya toplu tecavüzleri def etmek için,
VI - Ağır cezalı bir suçun sanığı olarak yakalandıktan sonra zabıta kuvvetlerinin elinden kaçmakta olan şahısların yakalanması için,
VII - İşlenmekte olan bir suçun işlenmesine veya devamına mani olmak için,
VIII - Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu ile diğer kanunlarda, zabıta tarafından suç delillerinin tesbiti veya suç faillerinin yakalanması maksadiyle yapılacak aramalar için,
IX - Kanunsuz toplantı veya kanunsuz yürüyüşleri dağıtmak veya suçlularını yakalamak için,
X - Yangın, su baskını, yer sarsıntısı gibi afetlerde olay yerinde görevlilerce alınması gereken tedbirler için,
XI - Umuma açık yerlerde yapılan her türlü toplantı veya yürüyüşlerde veya törenlerde bozulan düzeni sağlamak için,
XII - Herhangi bir sebeple tıkanmış olan yolların trafiğe açılması için,
XIII - Yukardaki maddeler dışında diğer kanunlarda istisnai olarak zabıtanın sözlü emirle yapmaya mecbur tutulduğu haller için, Yetkili amir tarafından verilecek sözlü emirler derhal yerine getirilir. Bu emirlerin yazılı olarak verilmesi istenilemez. Bu hallerde emrin yerine getirilmesinden doğabilecek sorumluluk emri verene aittir.
Madde 3 - (Mülga madde: 02/06/2007-5681 S.K./6.mad)
Madde 4 - Polis hiç bir suretle vazifesinden başka bir işte kullanılamaz.
DURDURMA VE KİMLİK SORMA
Madde 4/A- (Değişik madde: 02/06/2007-5681 S.K./1.mad)
Polis, kişileri ve araçları;
a) Bir suç veya kabahatin işlenmesini önlemek,
b) Suç işlendikten sonra kaçan faillerin yakalanmasını sağlamak, işlenen suç veya kabahatlerin faillerinin kimliklerini tespit etmek,
c) Hakkında yakalama emri ya da zorla getirme kararı verilmiş olan kişileri tespit etmek,
ç) Kişilerin hayatı, vücut bütünlüğü veya malvarlığı bakımından ya da topluma yönelik mevcut veya muhtemel bir tehlikeyi önlemek,
amacıyla durdurabilir.
Durdurma yetkisinin kullanılabilmesi için polisin tecrübesine ve içinde bulunulan durumdan edindiği izlenime dayanan makul bir sebebin bulunması gerekir. Süreklilik arz edecek, fiilî durum ve keyfilik oluşturacak şekilde durdurma işlemi yapılamaz.
Polis, durdurduğu kişiye durdurma sebebini bildirir ve durdurma sebebine ilişkin sorular sorabilir; kimliğini veya bulundurulması gerekli diğer belgelerin ibraz edilmesini isteyebilir.
Durdurma süresi, durdurma sebebine esas teşkil eden işlemin gerçekleştirilmesi için zorunlu olan süreden fazla olamaz.
Durdurma sebebinin ortadan kalkması halinde kişilerin ve araçların ayrılmalarına izin verilir.
Polis, durdurduğu kişi üzerinde veya aracında silah veya tehlike oluşturan diğer bir eşyanın bulunduğu hususunda yeterli şüphenin varlığı halinde, kendisine veya başkalarına zarar verilmesini önlemek amacına yönelik gerekli tedbirleri alabilir. Ancak bu amaçla kişinin üzerindeki elbisenin çıkarılması veya aracın, dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin açılması istenemez.
Bu Kanun ve diğer kanunların verdiği görevlerin yerine getirilmesi sırasında, polis tarafından gerekli işlemler için durdurulan kişiler ve araçlarla ilgili hükümler saklıdır.
Polis, görevini yerine getirirken, kendisinin polis olduğunu belirleyen belgeyi gösterdikten sonra, kişilere kimliğini sorabilir. Bu kişilere kimliğini ispatlamaları hususunda gerekli kolaylık gösterilir.
Belgesinin bulunmaması, açıklamada bulunmaktan kaçınması veya gerçeğe aykırı beyanda bulunması dolayısıyla ya da sair surette kimliği belirlenemeyen kişi tutularak durumdan derhal Cumhuriyet savcısı haberdar edilir. Bu kişi, kimliği açık bir şekilde anlaşılıncaya kadar gözaltına alınır ve gerekirse tutuklanır. Gözaltına ve tutuklamaya karar verme yetkisi ve usûlü bakımından 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu hükümleri uygulanır.
Kimliğinin tespiti amacıyla tutulan kişiye, kimliği tespit edildikten sonra ve talepte bulunması halinde, bu amaçla tutulduğuna ve tutulma süresine dair bir belge verilir. Kişinin kimliğinin belirlenmesi durumunda, bu nedenle gözaltına alınma veya tutuklanma haline derhal son verilir.
Nüfusa kayıtlı olmadığı için kimliği tespit edilemeyen kişilerin nüfusa kayıtlarının temini için gerekli işlemler yapıldıktan sonra, 5 inci maddeye göre fotoğraf ve parmak izi tespit edilerek kayda alınır.
Kimliği tespit edilemeyen kişinin yabancı olduğunun anlaşılması halinde, 5682 sayılı Pasaport Kanunu ve 5683 sayılı Yabancıların Türkiye'de İkamet ve Seyahatleri Hakkında Kanun hükümlerine göre işlem yapılır.
PARMAK İZİ VE FOTOĞRAFLARIN KAYDA ALINMASI
Madde 5 - (Değişik madde: 02/06/2007-5681 S.K./2.mad)
Polis;
a) Gönüllü,
b) Her çeşit silah ruhsatı, sürücü belgesi, pasaport veya pasaport yerine geçen belge almak için başvuruda bulunan,
c) Başta polis olmak üzere, genel veya özel kolluk görevlisi ya da özel güvenlik görevlisi olarak istihdam edilen,
ç) Türk vatandaşlığına başvuruda bulunan,
d) Sığınma talebinde bulunan veya gerekli görülmesi halinde, ülkeye giriş yapan sair yabancı,
e) Gözaltına alınan,
kişilerin parmak izini alır.
Birinci fıkraya göre alınan parmak izi, ait olduğu kişinin kimlik bilgileri ile birlikte, ne zaman ve kim tarafından alındığı belirtilmek suretiyle, bu amaca özgü sisteme kaydedilerek saklanır. Ancak, parmak izinin hangi sebeple alındığı sisteme kaydedilmez.
Olay yerinden elde edilen ve kime ait olduğu henüz tespit edilemeyen parmak izleri, kime ait olduğu tespit edilinceye kadar, ilgili soruşturma dosya numarası ile birlikte sisteme kaydedilir.
5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 81 inci maddesi ile 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 21 inci maddesi hükümlerine göre alınan parmak izleri de bu sisteme kaydedilir.
(a) bendi hariç birinci fıkra ile dördüncü fıkra kapsamına giren kişilerin ayrıca fotoğrafları alınarak, ikinci fıkrada belirlenen esaslara uygun olarak parmak izi ile birlikte sisteme kaydedilir.
Bu sistemde yer alan bilgiler, kimlik tespiti, suçun önlenmesi veya yürütülmekte olan soruşturma ve kovuşturma kapsamında maddî gerçeğin ortaya çıkarılması amacıyla mahkeme, hâkim, Cumhuriyet savcısı ve kolluk tarafından kullanılabilir.
Kolluk birimleri, kimlik tespiti yapmak ya da olay yerinden alınan parmak izini karşılaştırmak amacıyla doğrudan bu sistemle bağlantı kurabilir.
Sistemde kayıtlı bilgilerin hangi kamu görevlisi tarafından ve ne amaçla kullanıldığının denetlenebilmesine imkân tanıyan bir güvenlik sistemi kurulur.
Sistemde yer alan kayıtlar gizlidir; altıncı ve yedinci fıkralarda belirlenen amaçlar dışında kullanılamaz.
Sisteme kayıtlı olan parmak izi ve fotoğraflar, kişinin ölümünden itibaren on yıl ve her halde kayıt tarihinden itibaren seksen yıl geçtikten sonra sistemden silinir.
Parmak izi ile fotoğrafların sistemde kaydedilmesi ve saklanması ile bu kayıtlardan yararlanmaya ilişkin diğer esas ve usûller, İçişleri Bakanlığı tarafından Adalet Bakanlığının görüşü alınarak çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Madde 6 - (Mülga madde: 23/01/1986 - 3257/13 md. ; Yeniden düzenlenen madde: 24/11/2004 - 5259 S.K./1.mad)
Umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinden;
a) Faaliyetten geçici olarak men edildiği halde süresinden önce açılan,
b) Açık ve kapalı bulunacağı saatlere uymayan,
c) Bu Kanunun 12 nci maddesinde belirtilen yasaklara uymadığı tespit edilen,
d) Mevzuat hükümlerine aykırı olarak işletilen,
İş yerlerinin işletmecilerine beşyüzmilyon Türk Lirası ile birmilyar Türk Lirası arasında idarî para cezası verilir.
Bu maddede öngörülen idarî para cezaları, belediye sınırları içinde belediye encümeni, belediye sınırları dışında il daimi encümeni tarafından verilir. Verilen idarî para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, idarece verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz üzerine verilen karar kesindir. İtiraz, zaruret görülmeyen hallerde evrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır. İdarî para cezaları 6183 sayılı Âmme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.
Bu maddede belirtilen aynı fiillerin bir yıl içinde tekrarı halinde, en son uygulanan para cezası bir kat artırılarak uygulanır.
Madde 7 - (Değişik madde: 24/11/2004 - 5259 S.K./2.mad) *1* Kişilerin tek tek veya toplu olarak eğlenmesi, dinlenmesi veya konaklaması için açılan otel, motel, pansiyon, kamping ve benzeri konaklama yerleri; gazino, pavyon, meyhane, bar, birahane, içkili lokanta, taverna ve benzeri içkili yerler; sinema, kahvehane ve kıraathane; kumar ve kazanç kastı olmamak şartıyla adı ne olursa olsun bilgi ve maharet artırıcı veya zeka geliştirici nitelikteki elektronik oyun alet ve makinelerinin, video ve televizyon oyunlarının içerisinde bulunduğu elektronik oyun yerleri; internet kafeler ve benzeri yerler umuma açık istirahat ve eğlence yeri sayılır.
Sabit veya seyyar olarak kullanılan kara, deniz, hava ve her çeşit taşıma araçlarında, birinci fıkrada belirtilen faaliyetlerin icrası durumunda, bu yerler de umuma açık istirahat ve eğlence yeri sayılır.
Umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinin ruhsatı bağlı olduğu kolluk kuvvetinin görüşü alındıktan sonra belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediyeler; bu alanların dışında il özel idareleri tarafından verilir. Kolluk kuvveti görüşünü yedi gün içinde verir. Ruhsat talepleri bir ay içinde sonuçlandırılır. İzin alınmadan açılan umuma açık istirahat ve eğlence yerleri kapatılır.
Bu iş yerlerinin faaliyet göstereceği alanları belirlemeye veya mevcut umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinin bu amaç için ayrılan yerlerde toplanmasına, belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediyeler; bu alanlar dışında il özel idareleri yetkilidir.
Umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinin bulunacağı alanların tespiti ve bu yerlerin ruhsatlandırılmasında uygulanacak usul ve esaslar İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.
Bu iş yerleri için düzenlenen iş yeri açma ve çalışma ruhsatlarının bir örneği yetkili kolluk kuvvetine gönderilir. Bu iş yerleri genel güvenlik ve asayiş yönünden genel kolluk tarafından denetlenir.
Bu yerlerin ruhsatlandırılmasında 14.6.1989 tarihli ve 3572 sayılı İş Yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanunun 5 inci ve 6 ncı maddelerinin hükümleri uygulanmaz.
Madde 8 - (Değişik madde: 24/11/2004 - 5259 S.K./3.mad) *1*
Polisçe kat'i delil elde edilmesi halinde;
A) Kumar oynanan umumî ve umuma açık yerler ile her çeşit özel ve resmi kurum ve kuruluşlara ait lokaller,
B) Mevzuata aykırı bir şekilde uyuşturucu madde imal edilen, satılan, kullanılan, bulundurulan yerler,
C) Mevzuata aykırı faaliyet gösteren genelevler, birleşme yerleri ve fuhuş yapılan evler ve yerler,
D) Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne, Anayasal düzenine, genel güvenliğe ve genel ahlâka zararı dokunacak oyun oynatılan, temsil verilen, film veya video bant gösterilen yerler ile internet üzerinden yapılan yayınlara izin verilen yerler,
E) Derneklere, sendikalara, loca ve kulüplere, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile benzeri kurum ve kuruluşlara ait ve yalnız üyelerinin yararlanması için açılan lokallerden, birden fazla denetim sonunda ve yazılı ihtara rağmen, iç yönetmeliğine aykırı faaliyet göstererek umuma açık yer durumuna geldiği tespit edilenler,
Mahallin en büyük mülkî amiri tarafından otuz günü geçmemek üzere geçici süreyle faaliyetten men edilir.
Bu maddede yazılı fiiller sebebiyle bir yıl içinde üç defa faaliyetten men edilen işyerlerinde, bu fiiller tekrar işlendiği takdirde, işyeri açma ve çalışma ruhsatları, mahallin en büyük mülkî amirinin bildirimi üzerine, belediye veya il özel idaresi tarafından beş iş günü içinde iptal edilir.
F) (Ek Bent: 28/12/2007 - 5571 S.K./1.mad) Her türlü denize elverişli araçlarla günübirlik tur düzenleyen veya her türlü mal ve hizmet satanlardan, müşteriye faaliyetlerini duyururken veya müşteri kabul ederken çevreyi veya müşteriyi rahatsız edecek yöntemler kullananlar,
ÖNLEME ARAMASI
Madde 9 - (Değişik madde: 02/06/2007-5681 S.K./3.mad)
Polis, tehlikenin veya suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla usûlüne göre verilmiş sulh ceza hâkiminin kararı veya bu sebeplere bağlı olarak gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde mülkî âmirin vereceği yazılı emirle; kişilerin üstlerini, araçlarını, özel kâğıtlarını ve eşyasını arar; alınması gereken tedbirleri alır, suç delillerini koruma altına alarak 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre gerekli işlemleri yapar.
Arama talep yazısında, arama için makul sebeplerin oluştuğunun gerekçeleriyle birlikte gösterilmesi gerekir.
Arama kararında veya emrinde;
a) Aramanın sebebi,
b) Aramanın konusu ve kapsamı,
c) Aramanın yapılacağı yer,
ç) Aramanın yapılacağı zaman ve geçerli olacağı süre,
belirtilir.
Önleme araması aşağıdaki yerlerde yapılabilir:
a) 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu kapsamına giren toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yapıldığı yerde veya yakın çevresinde.
b) Özel hukuk tüzel kişileri ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya sendikaların genel kurul toplantılarının yapıldığı yerin yakın çevresinde.
c) Halkın topluca bulunduğu veya toplanabileceği yerlerde.
ç) Eğitim ve öğretim özgürlüğünün sağlanması için her derecede eğitim ve öğretim kurumlarının idarecilerinin talebiyle ve 20 nci maddenin ikinci fıkrasının (A) bendindeki koşula uygun olarak girilecek yüksek öğretim kurumlarının içinde, bunların yakın çevreleri ile giriş ve çıkışlarında.
d) Umumî veya umuma açık yerlerde.
e) Her türlü toplu taşıma araçlarında, seyreden taşıtlarda.
Konutta, yerleşim yerinde ve kamuya açık olmayan işyerlerinde ve eklentilerinde önleme araması yapılamaz.
Spor karşılaşması, miting, konser, festival, toplantı ve gösteri yürüyüşünün düzenlendiği veya aniden toplulukların oluştuğu hallerde gecikmesinde sakınca bulunan hal var sayılır.
Polis, tehlikenin önlenmesi veya bertaraf edilmesi amacıyla güvenliğini sağladığı bina ve tesislere gelenlerin; herhangi bir emir veya karar olmasına bakılmaksızın, üstünü, aracını ve eşyasını teknik cihazlarla, gerektiğinde el ile kontrol etmeye ve aramaya yetkilidir. Bu yerlere girmek isteyenler kimliklerini sorulmaksızın ibraz etmek zorundadırlar. Milletlerarası anlaşmalar hükümleri saklıdır.
Önleme aramasının sonucu, arama kararı veya emri veren merci veya makama bir tutanakla bildirilir.
Madde 10 - Taşınması memnu olan kama, hançer ve saldırmanın yapılması ve satılması da yasaktır.
Eski eserlerden olupta kıymetli olanların satışı bu hükümden müstesnadır.
Madde 11 - (Değişik madde: 16/06/1985 - 3233/3 md.)
Polis;
A) Genel ahlak ve edep kurallarına aykırı olarak; utanç verici ve toplum düzeni bakımından tasvip edilmeyen tavır ve davranışta bulunanlar ile bu nitelikte söz, şarkı, müzik veya benzeri gösteri yapanları,
B) Çocuklar, kız ve kadınlar ile genç erkeklere sözle veya herhangi bir şekilde sarkıntılık edenleri, kötü alışkanlıklara ve hertürlü ahlaksızlığa yönelten ve teşvik edenleri,
C) (Değişik bend: 03/08/2002 - 4771 S.K./10. md.) Genel ahlak ve edebe aykırı mahiyette her türlü sesli ve görüntülü eserleri, kaydedildiği materyale bakılmaksızın üreten ve satanları,
(Mülga fıkra: 03/08/2002 - 4771 S.K./12. md.)
Madde 12 - (Değişik madde: 03/08/2002 - 4771 S.K./10. md.)
Kanuni istisnalar saklı kalmak üzere, eğlence, oyun, içki ve benzeri amaçlı umuma açık ve açılması izne bağlı yerlerde onsekiz yaşından küçükler çalıştırılamaz.
Polis bar, pavyon, gazino, meyhane gibi içkili yerler ile kıraathane ve oyun oynatılan benzeri yerlere yanlarında veli ve vasileri olsa bile onsekiz yaşını doldurmamış küçüklerin girmesini meneder.
Bu madde hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında 17 nci, işyerleri hakkında da 6 ıncı madde hükümlerine göre işlem yapılır. *1*
Madde 13 - (Değişik madde: 03/08/2002 - 4771 S.K./10. md.)
Polis,
A) Suçüstü halinde veya gecikmesinde sakınca bulunan diğer hallerde suç işlendiğine veya suça teşebbüs edildiğine dair haklarında kuvvetli iz, eser, emare veya delil bulunan şüphelileri,
B) Haklarında yetkili mercilerce verilen yakalama veya tutuklama kararı bulunanları,
C) Halkın rahatını bozacak veya rezalet çıkaracak derecede sarhoş olanları veya sarhoşluk halinde başkalarına saldıranları, yapılan uyarılara rağmen bu hareketlerine devam edenler ile başkalarına saldırmaya yeltenenleri ve kavga edenleri,
D) Usulüne aykırı şekilde ülkeye giren ya da haklarında sınır dışı etme veya geri verme kararı alınanları,
E) Polisin kanunlara uygun olarak aldığı tedbirlere karşı gelenleri, direnenleri ve görev yapmasını engelleyenleri,
F) Bir kurumda tedavi, eğitim ve ıslahı için kanunlarla ve bu Kanunun uygulanmasını gösteren tüzükte belirtilen esaslara uygun olarak alınan tedbirlerin yerine getirilmesi amacıyla, toplum için tehlike teşkil eden akıl hastası, uyuşturucu madde veya alkol bağımlısı serseri veya hastalık bulaştırabilecek kişileri,
G) Haklarında gözetim altında ıslahına veya yetkili merci önüne çıkarılmasına karar verilen küçükleri,
Yakalar ve gerekli kanuni işlemleri yapar.
Yakalanması belirli bir usule bağlanmış kişilerle ilgili kanun hükümleri saklıdır.
Yakalanan kişilerin kaçması veya saldırıda bulunmasının önlenmesi bakımından kişinin sağlığına zarar vermeyecek şekilde her türlü tedbir alınabilir.
Yakalanan kişilere, yakalama sebebi herhalde yazılı ve bunun mümkün olmaması halinde sözlü olarak derhal; toplu suçlarda ise en geç bu kişiler hakim huzuruna çıkarılıncaya kadar bildirilir.
Kişinin yakalandığı, istediği kanuni yakınlarına derhal bildirilir.
Yakalananlardan,
A) Uyuşturucu madde kullanmış olanlar ile sarhoş olanların,
B) Zor kullanılarak yakalananların,
C) Haklarında suç soruşturması yapılacak olan şüpheli ve sanıkların,
Yakalanma anındaki sağlık durumları tabip raporuyla tespit edilir.
Yakalanan kişilerden suç işlediği şüphesi altında olanlar adli mercilere sevk edilir. Haklarında ıslah veya tedavi tedbiri alınması gerekenler, ilgili kurum yetkilileri tarafından teslim alınır. Yakalama sebebi ortadan kalkanlar derhal serbest bırakılır.
Madde 14 - Şehir ve kasabalarda gerek mesken içinde ve gerek dışında saat 24 ten sonra her ne suretle olursa olsun civar halkının rahat ve huzurunu bozacak surette gürültü yapanlar polisçe menolunur. Bu yasağı dinlemiyenler hakkında Ceza Kanununun 546 ncı maddesine göre takibat yapılır.
Zabıtadan izin alınarak yapılacak düğün ve müsamere ve balolar bu kayıttan müstesnadır.
Madde 15 - Polis; yaptığı tahkikat esnasında ifadelerine müracaat lazımgelen kimseleri çağırır ve kendilerine lüzumu olan şeyleri sorar.
(Ek fıkra: 16/06/1985 - 3233/5 md.; İptal: Anayasa Mahkemesi'nin 26/11/1986 tarih ve 1985/8 E., 1986/27 K. sayılı Kararı ile.)
ZOR VE SİLAH KULLANMA
Madde 16- (Değişik madde: 02/06/2007-5681 S.K./4.mad)
Polis, görevini yaparken direnişle karşılaşması halinde, bu direnişi kırmak amacıyla ve kıracak ölçüde zor kullanmaya yetkilidir.
Zor kullanma yetkisi kapsamında, direnmenin mahiyetine ve derecesine göre ve direnenleri etkisiz hale getirecek şekilde kademeli olarak artan nispette bedenî kuvvet, maddî güç ve kanunî şartları gerçekleştiğinde silah kullanılabilir.
İkinci fıkrada yer alan;
a) Bedenî kuvvet; polisin direnen kişilere karşı veya eşya üzerinde doğrudan doğruya kullandığı bedenî gücü,
b) Maddî güç; polisin direnen kişilere karşı veya eşya üzerinde bedenî kuvvetin dışında kullandığı kelepçe, cop, basınçlı su, göz yaşartıcı gazlar veya tozlar, fizikî engeller, polis köpekleri ve atları ile sair hizmet araçlarını,
ifade eder.
Zor kullanmadan önce, ilgililere direnmeye devam etmeleri halinde doğrudan doğruya zor kullanılacağı ihtarı yapılır. Ancak, direnmenin mahiyeti ve derecesi göz önünde bulundurularak, ihtar yapılmadan da zor kullanılabilir.
Polis, zor kullanma yetkisi kapsamında direnmeyi etkisiz kılmak amacıyla kullanacağı araç ve gereç ile kullanacağı zorun derecesini kendisi takdir ve tayin eder. Ancak, toplu kuvvet olarak müdahale edilen durumlarda, zor kullanmanın derecesi ile kullanılacak araç ve gereçler müdahale eden kuvvetin amiri tarafından tayin ve tespit edilir.
Polis, kendisine veya başkasına yönelik bir saldırı karşısında, zor kullanmaya ilişkin koşullara bağlı kalmaksızın, 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun meşru savunmaya ilişkin hükümleri çerçevesinde savunmada bulunur.
Polis;
a) Meşru savunma hakkının kullanılması kapsamında,
b) Bedenî kuvvet ve maddî güç kullanarak etkisiz hale getiremediği direniş karşısında, bu direnişi kırmak amacıyla ve kıracak ölçüde,
c) Hakkında tutuklama, gözaltına alma, zorla getirme kararı veya yakalama emri verilmiş olan kişilerin ya da suçüstü halinde şüphelinin yakalanmasını sağlamak amacıyla ve sağlayacak ölçüde,
silah kullanmaya yetkilidir.
Polis, yedinci fıkranın (c) bendi kapsamında silah kullanmadan önce kişiye duyabileceği şekilde "dur" çağrısında bulunur. Kişinin bu çağrıya uymayarak kaçmaya devam etmesi halinde, önce uyarı amacıyla silahla ateş edilebilir. Buna rağmen kaçmakta ısrar etmesi dolayısıyla ele geçirilmesinin mümkün olmaması halinde ise kişinin yakalanmasını sağlamak amacıyla ve sağlayacak ölçüde silahla ateş edilebilir.
Polis, direnişi kırmak ya da yakalamak amacıyla zor veya silah kullanma yetkisini kullanırken, kendisine karşı silahla saldırıya teşebbüs edilmesi halinde, silahla saldırıya teşebbüs eden kişiye karşı saldırı tehlikesini etkisiz kılacak ölçüde duraksamadan silahla ateş edebilir.
Madde 17 - Polisin:
A) Kanun ve usul dairesinde verdiği emre itaatsizlik ve ittihaz eylediği tedbirlere riayetsizlik edenler;
B) Vazife yaparken polise mukavemette bulunan veya vazifesinden alıkoymak maksadiyle polise zorla karşı koyan ve yakalanmadıkları takdirde hareketlerinde devam etmeleri melhuz bulunan şahıslar;
(Değişik parağraf: 16/06/1985 - 3233/6 md.) Karakola götürülüp haklarında tanzim olunacak evrakla beraber adliyeye verilirler.
(Ek fıkra: 19/02/1980 - 2261/1 md.; Mülga fıkra: 02/06/2007-5681 S.K./6.mad)
(Ek fıkra: 19/02/1980 - 2261/1 md. ; Mülga fıkra: 02/06/2007-5681 S.K./6.mad)
(Ek fıkra: 16/06/1985 - 3233/6 md. ; Mülga fıkra: 02/06/2007-5681 S.K./6.mad)
(Ek fıkra: 16/06/1985 - 3233/6 md. ; Mülga fıkra: 02/06/2007-5681 S.K./6.mad)
Madde 18 - (Mülga madde: 20/02/1948 - 5188/1 md.)
Madde 19 - Polis; sokak, meydan ve umuma mahsus yerlerde intizamı temin ve Seyrüsefer Talimatnamesindeki vasıflara uygun olmıyan nakil vasıtalarını işletmekten ve bu vasıtaları sarhoş olarak veya seyrüseferin intizam ve selametini bozacak surette idare edenleri çalışmaktan meneder.
Madde 20 - (Değişik madde: 26/06/1973 - 1775/4 md.)
Zabıta, imdat istenmesi veya yangın, su baskını ve boğulma gibi büyük tehlikelerin haber verilmesi veya görülmesi halleri ile ağır cezalı bir suçun işlenmesine veya yapılmakta devam olunmasına mani olmak için konutlara, iş yerlerine ve eklentilerine girebilir.
Zabıta aşağıda yazılı hallerde üniversite, bağımsız fakülte veya üniversiteye bağlı kurumların binalarına veya bunların eklerine girebilir.
A) Üniversite binaları veya ekleri içinde, kurumun imkanlarıyla önlenmesi mümkün görülmeyen olayların çıkması ihtimali karşısında rektör, acele hallerde de dekan veya bağlı kuruluş yetkililerinin zabıtadan yardım talep etmeleri halinde,
B) Herhangi bir davet veya izne bağlı olmaksızın suç ve suçluların kovuşturulması için her zaman,
Fıkranın (A) bendinde gösterilen hallerde talep derhal yerine getirilir, (...)
İlgili kurumlar kovuşturma dolayısiyle zabıta kuvvetlerine gereken her türlü yardım ve kolaylığı göstermekle yükümlüdürler.
Madde 21 - Bir neşir vasıtası için abone yazmak veya bunlar için yazı, resim, ilan gibi bir madde kabul etmek maksadiyle Matbuat Kanununa göre alınmış vesikası olmaksızın idare evlerinin dışında dolaşanlar veya dolaştırılanlar şantajdan veya böyle bir harekette dolandırıcılıktan maznun olarak takibat altında bulunanlar; polisçe bu yolda çalışmaktan menedilir.
Madde 22 - Bu kanunda yazılı vazife ve salahiyetlerin yapılması ve kullanılması için en büyük mülkiye amirlerinin vereceği emirleri, Dahiliye Vekili re'sen verebilir.
Madde 23 - Umumi ve hususi kanunlarla polise verilen ve bu kanunda yazılı bulunmıyan vazife ve salahiyetlerin hükümleri bakidir.
Madde 24 - Mahsus zabıta teşkilatı olan işlerde bu teşkilata mensup memur bulunmadığı yerlerde polis, bunlara ait inzıbati muameleleri yapmağa salahiyetlidir.
Madde 25 - ( Değişik madde: 25/06/1973 - 1758/1 md.)
Polis teşkilatı bulunmıyan yerlerde il, ilçe ve bucak jandarma komutanları ile jandarma karakol komutanları bu kanunda yazılı vazifeleri yapar ve yetkileri kullanırlar.
Madde 26 - Bu kanunun tatbik suretini gösterir bir nizamname yapılacaktır.
Madde 27 - Bu kanun neşri tarihinden muteberdir.
Madde 28 - Bu kanunun hükümlerini yürütmeğe İcra Vekilleri Heyeti memurdur.
EK MADDELER
Ek Madde 1 - (Değişik madde: 03/08/2002 - 4771 S.K./10. md.)
Umumi veya umuma açık yerler ile umuma açık yer niteliğindeki ulaşım araçlarında, gerçek kişi veya topluluklar, mahallin en büyük mülki amirine, en az kırk sekiz saat önceden yazılı bildirimde bulunmak suretiyle, oyun ve temsil verebilir veya çeşitli şekillerde gösteri düzenleyebilir.
Bunlardan, Devletin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüğüne, Anayasal düzene veya genel ahlaka aykırı olduğu tespit edilenler hakkında mahallin en büyük mülki amiri tarafından derhal Cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Birinci fıkra uyarınca yapılacak bildirimde oyun veya temsile katılan yönetici ve diğer kişilerin kimlik, ikametgah ve tabiiyetleri belirtilir.
Ek Madde 2 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7 md.)
(İlk fıkra mülga : 18/11/1992 - 3842/31 md.)
Gözaltına alınanların yeme, içme ihtiyaçlarına ve nakillerine ait masraflar Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine konulacak ödenekle karşılanır.
Ek Madde 3 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7 md.)
Polis, aşağıdaki hallerde gerekli görülen kişilerden;
A) Devletin bütünlüğü, genel güvenliği ve Anayasa düzeni ile kaçakçılık ve uyuşturucu maddelerle ilgili olarak yaptığı suç soruşturmaları sırasında ifadesine başvurulacak olanlara,
B) Vatandaşlık durumu ile bu Kanunun 17 nci maddesinde belirtilen kimlik tesbiti yapılıncaya kadar,
Tespit edilmiş olan ikametgah veya iş adreslerinden ayrılmamalarını yazılı olarak isteyebilir.
Bunların, bulunabilecekleri yeni adreslerini bildirmeleri şartıyla o yerden ayrılmalarına mahallin en büyük mülki amirinin yazılı emriyle izin verilir.
Ek Madde 4 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7 md.)
Polis, görevli bulunduğu mülki sınırlar içinde, hizmet branşı, yeri ve zamanına bakılmaksızın, bir suçla karşılaştığında suça el koymak, önlemek, sanık ve suç delillerini tesbit, muhafaza ve yetkili zabıtaya teslim etmekle görevli ve yetkilidir.
Bu madde hükmü gereğince bir suça müdahale eden polise karşı işlenen suçlar görevli memura karşı işlenmiş suç; müdahalede bulunan polisin işlediği suçlar ise görevli memurun işlediği suç sayılır.
Ek Madde 5 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7 md.)
Genel güvenlik, kaçakçılık ve uyuşturucu maddelerle ilgili önemli olayları takip etmek, gerekiyorsa müdahale ederek soruşturmasını yapmak üzere;
A) İçişleri Bakanlığınca doğrudan veya ilgili valinin talebi üzerine merkez personelinden ekipler (timler) görevlendirilebilir.
B) Yukarıdaki bent hükmüne uygun olarak bir ilde soruşturması yapılan olayın aydınlatılması, delillerin toplanması, sanıkların yakalanması, başka illerde de araştırma ve soruşturma yapılmasını gerektiriyorsa iller arasında ilgili valiliklerce ekipler görevlendirilebilir.
Bu ekiplerin polis yetkilerini kullanması, polis bölgesi sınırları ile kayıtlı değildir. Bu ekipler görev yaptıkları mahallin en büyük mülki amirine bilgi vermek zorundadırlar. Görevin ifası sırasında mahallin en büyük mülki amirine karşı da sorumludurlar.
Genel ve özel kolluk makam ve memurları bu personele gereken her türlü yardımı yapmaya mecburdur.
ADLÎ GÖREV VE YETKİLER
Ek Madde 6 - (Değişik madde: 02/06/2007-5681 S.K./5.mad)
Polis, bu maddede yazılı görevlerinin yanında, Ceza Muhakemesi Kanunu ve diğer mevzuatta yazılı soruşturma işlemlerine ilişkin görevleri de yerine getirir.
Polis, bir suça ilişkin olarak kendisine yapılan sözlü ihbar ve şikâyetleri ve görevi sırasında öğrendiği suça ilişkin bilgileri yazılı hale getirir.
Edinilen bilgi veya alınan ihbar veya şikâyet üzerine veya kendiliğinden bir suçla karşılaşan polis, olay yerinde kişilerin ve toplumun sağlığına, vücut bütünlüğüne veya malvarlığına zarar gelmemesi ve suçun delillerinin kaybolmaması ya da bozulmaması için derhal gerekli tedbirleri alır.
Bir suç işlendiği veya işlenmekte olduğu bilgisini edinen polis, olay yerinin korunması, delillerin tespiti, kaybolmaması ya da bozulmaması için acele tedbirleri aldıktan sonra el koyduğu olayları, yakalanan kişiler ile uygulanan tedbirleri derhal Cumhuriyet savcısına bildirir ve Cumhuriyet savcısının emri doğrultusunda işin aydınlatılması için gerekli soruşturma işlemlerini yapar.
Yapılacak araştırma sonunda edinilen bilginin bir kabahate ilişkin olduğu hallerde, konu araştırılarak gerekli yasal işlem yapılır veya yapılması sağlanır.
Olay yerinde görevine ait işlemlere başlayan polis, bunların yapılmasına engel olan veya yetkisi içinde aldığı tedbirlere aykırı davranan kişileri, işlemler sonuçlanıncaya kadar ve gerektiğinde zor kullanarak bundan men eder.
Polis, suçun delillerini tespit etmek amacıyla, Cumhuriyet savcısının emriyle olay yerinde gerekli inceleme ve teknik araştırmaları yapar, delilleri tespit eder, muhafaza altına alır ve incelenmek üzere ilgili yerlere gönderir.
Olay yeri dışında kalan ve o suça ilişkin delil elde edilebileceği yönünde kuvvetli şüphe sebebi bulunan konut, işyeri ve kamuya açık olmayan kapalı alanlarda yapılacak işlemler için Ceza Muhakemesi Kanununun arama ve elkoymaya ilişkin hükümleri uygulanır.
Polis, olaydaki failin, gözaltına alınan şüpheli ile aynı kişi olup olmadığının belirlenmesi bakımından zorunlu olması halinde, Cumhuriyet savcısının talimatıyla teşhis yaptırabilir.
Tanıklıktan çekinebilecek olanlar, teşhiste bulunmaya zorlanamaz.
İşleme başlanmadan önce, teşhiste bulunacak kişinin faili tarif eden beyanları tutanağa bağlanır.
Teşhis işlemine tâbi tutulan kişilerin birden fazla ve aynı cinsten olması, aralarında yaş, boy, ağırlık, giyinme gibi görünüşe ilişkin hususlarda benzerlik bulunması gerekir. Teşhis için gerekli olması halinde, şüphelinin görünüşü ile ilgili gerekli değişiklikler yapılabilir. Teşhis işlemine tâbi tutulan kişilerin her birinde, teşhis sırasında bir numara bulundurulur.
Teşhiste bulunan kişi ile teşhis işlemine tâbi tutulan kişilerin birbirini görmemesi gerekir.
Teşhis işlemi en az iki kez tekrarlanır ve teşhiste bulunması istenen kişiye, şüphelinin teşhis edilecek kişiler arasında yer almıyor olabileceği hatırlatılır.
Teşhis işlemine tâbi tutulan kişilerin, bu işlem sırasında birlikte fotoğrafları çekilerek veya görüntüleri kayda alınarak, soruşturma dosyasına konur.
Şüphelinin fotoğrafı üzerinden de teşhis yaptırılabilir. Ancak tek bir fotoğraf veya aynı kişinin farklı fotoğrafları üzerinden teşhis yaptırılamaz. Değişik kişilerin fotoğraflarının aynı büyüklük ve özellikte olmaları gerekir.
Teşhis işlemi tutanağa bağlanır.
Ek Madde 7 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7 md.)
Polis Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne, Anayasa düzenine ve genel güvenliğine dair önleyici ve koruyucu tedbirleri almak, emniyet ve asayişi sağlamak üzere, ülke seviyesinde istihbarat faaliyetlerinde bulunur, bu amaçla bilgi toplar, değerlendirir, yetkili mercilere veya kullanma alanına ulaştırır. Devletin diğer istihbarat kuruluşlarıyla işbirliği yapar.
(Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) Birinci fıkrada belirtilen görevlerin yerine getirilmesine yönelik olarak, 4.12.2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun, casusluk suçları hariç, 250 nci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde yazılı suçların işlenmesinin önlenmesi amacıyla, hâkim kararı veya gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Emniyet Genel Müdürü veya İstihbarat Dairesi Başkanının yazılı emriyle, telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişim tespit edilebilir, dinlenebilir, sinyal bilgileri değerlendirilebilir, kayda alınabilir. Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde verilen yazılı emir, yirmidört saat içinde yetkili ve görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını en geç yirmidört saat içinde verir. Sürenin dolması veya hâkim tarafından aksine karar verilmesi halinde tedbir derhal kaldırılır. Bu halde dinlemenin içeriğine ilişkin kayıtlar en geç on gün içinde yok edilir; durum bir tutanakla tespit olunur ve bu tutanak denetimde ibraz edilmek üzere muhafaza edilir.
(Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) Yetkili ve görevli hâkim, talepte bulunan kolluk biriminin bulunduğu yer itibariyle yetkili olan ve 5271 sayılı Kanunun 250 nci maddesinin birinci fıkrasına göre kurulan ağır ceza mahkemesinin üyesidir.
(Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) Kararda ve yazılı emirde, hakkında tedbir uygulanacak kişinin kimliği, iletişim aracının türü, kullandığı telefon numaraları veya iletişim bağlantısını tesbite imkân veren kodundan belirlenebilenler ile tedbirin türü, kapsamı ve süresi ile tedbire başvurulmasını gerektiren nedenler belirtilir. Kararlar, en fazla üç ay için verilebilir; bu süre aynı usûlle üçer ayı geçmeyecek şekilde en fazla üç defa uzatılabilir. Ancak, terör örgütünün faaliyeti çerçevesinde devam eden tehlikelere ilişkin olarak gerekli görülmesi halinde, hâkim üç aydan fazla olmamak üzere sürenin müteaddit defalar uzatılmasına karar verebilir.
(Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) Uygulanan tedbirin sona ermesi halinde, dinlemenin içeriğine ilişkin kayıtlar en geç on gün içinde yok edilir. Durum bir tutanakla tesbit olunur ve bu tutanak denetimde ibraz edilmek üzere muhafaza edilir.
(Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) İstihbarat faaliyetlerinde, bu maddede belirtilen suçların önlenmesi amacıyla ve hâkim kararı alınmak koşuluyla, teknik araçlarla izleme yapılabilir. Ayrıca, kamu kurum ve kuruluşları ile kamu hizmeti veren kuruluşların ihtiyaç duyulan bilgi ve belgelerinden yararlanabilmek için gerekçesini de göstermek suretiyle yazılı talepte bulunulabilir. Bu kurum ve kuruluşların kanuni sebeplerle veya ticari sır gerekçesiyle bu bilgi ve belgeleri vermemeleri halinde ancak hâkim kararı ile bu bilgi ve belgelerden yararlanılabilir.
(Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) Bu madde hükümlerine göre yürütülen faaliyetler çerçevesinde elde edilen kayıtlar, birinci fıkrada belirtilen amaçlar dışında kullanılamaz. Elde edilen bilgi ve kayıtların saklanmasında ve korunmasında gizlilik ilkesi geçerlidir. Bu fıkra hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında, görev sırasında veya görevden dolayı işlenmiş olsa bile Cumhuriyet savcılarınca doğrudan soruşturma yapılır.
(Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) Hâkim kararları ve yazılı emirler, Emniyet Genel Müdürlüğü İstihbarat Dairesi Başkanlığı görevlilerince yerine getirilir. İşlemin başladığı ve bitirildiği tarih ve saat ile işlemi yapanın kimliği bir tutanakla saptanır.
(Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) Bu maddede yer alan faaliyetlerin denetimi, sıralı kurum amirleri, Emniyet Genel Müdürlüğü ve ilgili bakanlığın teftiş elemanları ve Başbakanın özel olarak yetkilendireceği kişi veya komisyon tarafından yapılır.
(Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) Bu maddede belirtilen (Ek ibare: 23/05/2007-5651 S.K./12.mad) telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişime ilişkin işlemler ile 5271 sayılı Kanunun 135 inci maddesi kapsamında yapılacak dinlemeler, Telekomünikasyon Kurumu bünyesinde, Kurum başkanına doğrudan bağlı "Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı" adıyla kurulan tek bir merkezden yürütülür. (Değişik cümle: 23/05/2007-5651 S.K./12.mad) Oluşturulan bu Başkanlık bir başkan ile daire başkanlıklarından oluşur . Bu Başkanlıkta Millî İstihbarat Teşkilatı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığının ilgili birimlerinden birer temsilci bulundurulur. Verilen görevleri yerine getirmek üzere yeteri kadar da personel istihdam edilir. Telekomünikasyon İletişim Başkanı, Telekomünikasyon Kurumu Başkanının teklifi üzerine Başbakan tarafından atanır. Telekomünikasyon İletişim Başkanı, Kurul üyelerinin sahip olduğu özlük haklarına sahiptir. Ulaştırma Bakanlığı bu merkezle ilgili alt yapıyı hazırlamakla yükümlüdür. Bu merkezin kuruluş giderleri Telekomünikasyon Kurumu gelirlerinden karşılanır. Bu merkezin kuruluşu ile ilgili her türlü mal ve hizmet alımları ile yapım işleri, ceza ve ihalelerden yasaklama işleri hariç 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu hükümlerinden muaftır.
(Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) Bu maddede belirlenen usûl ve esaslara aykırı dinlemeler hukuken geçerli sayılmaz ve bu şekilde dinleme yapanlar hakkında 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre işlem yapılır.
(Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin esas ve usûller Adalet, İçişleri ve Ulaştırma bakanlıklarının görüşü alınarak Başbakanlık tarafından üç ay içinde çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Ek Madde 8 - (16/06/1985 - 3233/7 md.;Mülga madde: 24/11/2004 - 5259 S.K./8.mad) *1*
Ek Madde 9 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7 md.)
Bu Kanun ve diğer kanun hükümlerine göre gerekli hallerde;
A) Önleyici, caydırıcı, düzenleyici ve koruyucu kolluk hizmetlerine dair görevlerin ifası sırasında silah kullanmak zorunda kalan polis hakkında, cezai sorumluluğun tespiti bakımından Memurin Muhakematı Hakkında Kanuna göre işlem yapılır.
B) Adliyeye ilişkin vazife ve işlerle ilgili bir hizmeti yerine getirirken silah kullanmak zorunda kalan polis hakkında, hazırlık soruşturması bizzat Cumhuriyet savcıları veya yardımcıları tarafından yapılır.
Sanık polis, hakkında dava açıldığı takdirde duruşmadan vareste tutulabilir. Olayın mahiyetine ve kusurun derecesine göre, İçişleri Bakanlığınca durumu uygun görülen polisin vekalet verdiği avukatın ücreti, Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine konulacak ödenekten karşılanır. Avukat tutma ve ücret ödeme usul ve esasları yönetmelikte gösterilir.
Polisin, kanunlarla verilen görevlerini yaptığı sırada veya bu görevlerini yapmasından dolayı şehit olması halinde, dul eşine, eşi hayatta değilse veya evlenmişse çocuklarına, bunlar bulunmadığı takdirde bakmakla mükellef olduğu ana ve babasına; konut sahibi yapmak amacıyla, Toplu Konut Fonundan miktarı ödemesiz devresi ve ödeme süresi Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı Yüksek Kurulunca tayin edilecek esaslara göre ve faizsiz olarak kredi verilir. Bu fıkra hükmü, 1 Ocak 1971 tarihinden itibaren şehit olan polislerin aileleri hakkında da tatbik olunur.
1481 sayılı Asayişe Müessir Bazı Fiillerin Önlenmesi Hakkında Kanuna göre, sanık ve hükümlülerden ilan edilmek suretiyle arananların bulundukları yerleri bildiren ve yakalanmalarına yardımcı olanlara para ödülü verilebilir. Verilecek ödülün miktarı ile bu fıkranın uygulanmasına dair diğer hususlar İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikte gösterilir. Para ödülüne ait giderler Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine konulacak ödenekten karşılanır. Ödül verilen kişilerin kimlikleri, rızaları olmadıkça hiçbir şekilde açıklanamaz.
Ek Madde 10 - (Ek madde: 23/07/1999 - 4419/2 md.)
Görevli personelden görevin icrası sırasında veya görevin icrasından dolayı bir uzvunu veya duyusunu tamamen veya kısmen kaybedenlerin, rehabilitasyonu ile bu kayıplardan doğan ihtiyaçlarını karşılayacak her türlü cihaz ve sistemleri, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından aynen temin edilir veya bedelleri, Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesinden ödenir
 
Üst