arkadaşlar ciddi bir soru umarım yardımcı olabilirsiniz.

hipokondriyakk

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Mar 2011
Mesajlar
5
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
merhabalar. öncelikle olaya şöyle başlayayım. arkadaşımda 2003 astra enjoy var. 105bin kmde. beraber arabada rampada olan bi yerde otururken aracın viteste kaydığını yani kompresyon kaçağı olduğnu gördük. nitekim 2 hafta önce izmir altınyolda yolda kalıyor,aracı servise aldırdıktan sonra kapak contasının öldüğünü söylemişler.
olayın beni ilgilendiren tarafı şu bendede 2006 aastra classic twinport var.benim aracımda 107binkmde. aynı yokuşta bende bi deneme yaptım bu olaydan sonra benim aracımdada viteste kayma oldğunu gördüm. yani komp. kaçağı bendede var diye düşünüyorum. bu olay bende de mevcut mu acaba conta sıkıntısını bende yaşayacak mıyım? bu rampada kayma olayı astralarda varmı yoksa 100bin kmye geldiğinde bu conta olayı her astrada patlak veriyor mu?
umarım yardımcı olabilirsiniz şimdiden teşekkürler:confused:
 

DalyaNTurguT

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
21 Mar 2011
Mesajlar
401
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Ben Astra kullanıcısı değilim ama; bu motor nitelikli soru olduğu için giriyorum konuya, öncelikle rampanın seviyesi önemli çünkü; kompresöründe bir direnci var. Aşırı dik olan rampalarda sadece kompresöre degil, el freninede yükü paylastırırız. Sizin durumda da yokuşun kaydırma etkisi, kompresör direncini aşmış olabilir, yada olmayabilir. Sonuçta o arkadaşınız gidip ustaya baktırmış, içinizin rahatlaması için, sizde kontrol ettirebilirsiniz. Burdan ne desek tam olarak doğru olmaz gibime geliyor.
 

hipokondriyakk

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Mar 2011
Mesajlar
5
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
yardımın için teşekkür ederim. dik olmayan bi yokuşta aracın birinci viteste akması korkuttu beni açıkçası. merak ettiğim acaba o konudan çok bu tip kronik birşey mi var? araçta performans düşüklüğü yok. hala 4. viteste 175 kmye uzayabiliyor. umarım o şekilde kronik bir sorun değildir. 107.000kmde kapak contası değiştirmek beni üzer açıkçası
 

C.C

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Ara 2007
Mesajlar
4,793
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
53
Siteyi ziyaret et
cok da bılgılı degılım ama kompresyonla contanın ne alakası varmıs yanık contada arac kompresyon yapmaz mıymıs benım bıldıgım bu tarz olaylarda sebep ıolarak piston,segman,gömlek,debriyaj baskı balata ilk şüphelenilecek yerdir bunlar ıyımıs de conta mı yanıkmıs conta yanık olsa ne oluyormus hem bılmedıgımden hem bana mantıksız geldıgınden sorunuza soruyla cevap verdım benım bıldıgım conta yanmasında arac hararet yapar su eksılttıgı ıcın onun dısında kompresyona etkısı olmaz tabıı conttayı yakan hararet segmanlara da zarar vermedıyse ...su sekılde deseler anlarım arac yuruyorken yanık contada ıstenılen performans alınmaz ,ha babam ya hortum ya tıpa patlatır vs o tamam ama park halındekı bır aracın yanık contası kompresyonu nasıl etkılıyormus onu merak ettım...
 

C.C

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Ara 2007
Mesajlar
4,793
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
53
Siteyi ziyaret et
conta yanması durumunu anlamak için bir kaç kontrol noktası var :

1) genleşme kabı : genleşme kabındaki suya bakılır. bu suda yarı sarımtırak rengi dönme ve köpüklenme belirtileri varsa conta motor yağını soğutma suyuna kaçırıyor yani
conta yanmış demektir.

2) motor yağı : yağ kontrol çubuğu çekilip, ucundaki yağ iki parmak arasına alınıp parmaklar birbirine sürülerek akışkanlık kontrol edilir. eğer bu yağ olması gerektiği gibi akışkan değilse ve su karışmış gibi bir his uyandırıyorsa conta soğutma suyunu yağ haznesine kaçırıyor demektir.

3) egsozt çıkışı : egzost çıkışından normal hava sıcaklığında yani kışın soğuk havada ısınan motordan gözlemlenecek nem yoğunlaşması harici, beyaz duman çıkışı veya su damlaması görünüyorsa, conta hasarlı, soğutma suyu yanma odal
arına gidip ordan egzostan atılıyor demektir.

4) silindir kompresyonları / karter havalandırması : silindirlerin kompresyonları sıkıştırma değerleri) bir manometre ile ölçülüp, basınç düşüşü var mı diye kontrol edilir. yine karterin havalandırma hortumuna bakılıp üfleme tabir edilen yüksek oranlı hava çıkışı gözleniyorsa contadan sıkıştırma basıncı kartere kaçıyor olabilir. ancak bu son madde tek başına contaya bağlı olmayabilir, segmanların eksimiş olmasından da kaynaklı olabilir ki bununla birlikte hafiften yağ yakma da gözlenebilir.

tüm bu kontrol noktaları tek başına değil, hepsi birarada kontrol edilip ondan sonra değerlendirilerek bir kanıya varmak en doğrusudur.

contası yanık araçta çekişten düşme yani güç
kaybı, sürekli yüksek hararet yapması ve hararetin kontrol altında tutulamaması, yoğun miktarda yağ eksilmesi ve yine soğutma suyu kaybı da gözlenir.

bu durumda kullanılırsa ne olur ? :

1) yağa karışan su, yağın akışkanlığını ve yağlayıcılığını bozacağından, yağlama ihtiyacı duyulan bölgelerde hatalı yağlama ve buna bağlı olarak ilerleyen zamanlarda yataklarda, subap bölgelerinde, iticilerde, subaplarda hasarlara yol açabilir.

2) hararete bağlı üst kapak gönyesinin iyice bozulması ve taşlama gerektirmesi durumları söz konusu olabilir.

3) daha da ileride aracın çalışamaması gibi sorunlar meydana gelebilir.

conta yanması ciddi bir durumdur ve ihmal edilmeden ve bu vaziyette uzun
süre kullanılmadan hemen düzeltilmesi gerekir.
ALINTIDIR
 

Al Paciona

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Kas 2008
Mesajlar
2,719
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Siteyi ziyaret et
cok da bılgılı degılım ama kompresyonla contanın ne alakası varmıs yanık contada arac kompresyon yapmaz mıymıs benım bıldıgım bu tarz olaylarda sebep ıolarak piston,segman,gömlek,debriyaj baskı balata ilk şüphelenilecek yerdir bunlar ıyımıs de conta mı yanıkmıs conta yanık olsa ne oluyormus hem bılmedıgımden hem bana mantıksız geldıgınden sorunuza soruyla cevap verdım benım bıldıgım conta yanmasında arac hararet yapar su eksılttıgı ıcın onun dısında kompresyona etkısı olmaz tabıı conttayı yakan hararet segmanlara da zarar vermedıyse ...su sekılde deseler anlarım arac yuruyorken yanık contada ıstenılen performans alınmaz ,ha babam ya hortum ya tıpa patlatır vs o tamam ama park halındekı bır aracın yanık contası kompresyonu nasıl etkılıyormus onu merak ettım...
Baskı balatanın azalması kompresyonda kayba neden olurmu?
 

C.C

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Ara 2007
Mesajlar
4,793
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
53
Siteyi ziyaret et
Baskı balatanın azalması kompresyonda kayba neden olurmu?
hayır olmaz ama dik rampada park edtiyseniz, bitik bir balata,ya da yayları deforme olmuş bir baskı kacıracagından arac el freni de zayıfsa baya kayma eğilimi gösterir , kompresyon sadece piston,segman,gömlek yani motor ile alakalı diye biliyorum
 

C.C

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Ara 2007
Mesajlar
4,793
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
53
Siteyi ziyaret et
Bugünkü konumuzda, motor kompresyonu nedir, nasıl ölçülür, onu inceliyeceğiz.
Öncelikle bir motoru, gerek arıza tesbiti, gerekse ciğerinin durumunu anlamak için satın alma öncesi ustaya götürdüğümüzde ne olur?
Usta egzozdan çıkan dumana bakar, eliyle egzosu kapatıp motoru dinler, bir kaç kez gaz verir bırakır filan sonrada motorla ilgili kehanetini söyler.
-"Bitmiş bu motor, rektefiye ister" veya,
-"Biraz daha gider" der.

Siz biraz bilinçli ve okumuşsunuzdur da, ustaya "ya bir kompressyon ölçeydik usta ya" dersiniz de,
"kompiresyon olmasa motor çalışmaz ki" cevabı karşısında tutulur, dumur olursunuz.

Oysa motor kompresyon testi önemlidir. Kompresyon testi yapmakla: (bi dakka, nerdeydi şu kompresyon cihazının kutusu, üzerinde yazılanları okuyayım aynen; hah buldum)
a-yanık süpaplar,
b-kırık segmanlar,
c-çatlak silindiriler
d-üşütük pistonlar aşınmış pistonlar,
e-kırık süpap yayları
hakkında fikir sahibi olmak mümkün.

Kompresyon olmazsa motor çalışmaz, bu doğrudur lakin bizim bildiğimiz manada yani mühendislik maarifeti ile belirlenen ve düşük kabül edilen sınırların çok çok altında bile ateşleme gerçekleşir, motor çalışır ama bu onun sağlıklı olduğu anlamına gelmez.

Kompresyonu bir test cihazı ile ölçmeden, amprik yöntemlerle motorun durumu hakkında bilgi sahibi olmak mümkün değildir. Bu durumda yapacağınız hiç bir düzenleyici önleyici onarıcı faaliyetten randıman alamazsınız. Bir hastalığın teşhisinde kan ve idrar tahlili ne ise, comp. testi de odur.
-Test yapmazsanız ölü bir motora dünyanın masrafını eder, hayrını görmezsziniz.
-Tam tersi, canavar gibi motoru ölü bu diyerek ıskartaya çıkartırsınız.

Bir başka önemli husus da silidirler arasındaki kopresyon farklı (compression difference)dır. Müsade edilenden fazla kopresyon farklılığı olan silindirler; krank koluna burkucu, kırıcı, yorucu bir etki yapalar.
Bunun sonucunda en iyi ihtimalle krank ta laçkalaşma (motoru kopresyona bıraktığımızda duyulan düzensiz çakırtı sesi ile kendini belli eder.) meydana gelir.

Motor kompresyonu ölçtürmek maksadı ile çeşitli tamircilere gittim. Kompresyon test aleti yoktu, kimisi de yukarda yazdığım doyurucu bilgiyi verdi: "kompresyon yoksa motor çalışmaz ki" yek ye

Baktım olacak gibi değil, kalktım; autoshow dergisindeki yazılarından tanıdığım, motor üzerine öğrendiğim temel bilgileri kendisine borçlu olduğum Onno ustanın yerine gittim. ("Onno usta, benim doğan görünümlü şahin arabam var. Yayları kestirip, çelik jant ve paynır set taktırsam opel vektrayı kalkışlarda geçermiyim" türü mektuplara aha şimdi patlayacak diye beklerken, o iş öyle olmaz doğrusu bu türlü durumdur tarzında cevap veren adam.)
Ustası dükkandaydı, dedim durum böyle böyle. Yaparmıyız bir kompresyon testi.
-Yaparız, lakin bizde daha iyisi var kaçak testi (leak test) diyoruz. Silindirlere hava basacaz, nerde kaçak olduğu piston mu segman mı, süpap mı söylüyoruz.
-Çok güzel, peki silindirler arasındaki kompresyon farklılığını görebilecek miyiz? hayır, ee gene eksik kaldı . Abi ona gerek yok ki bu daha iyisi.
Nasıl yok yapma ustam, fesubhanallah.

Ben mi yanlış yoldayım bilmiyorum. Niye Türkiyedeki ustalarla frekansımız tutmuyor. Yanlışsa okumayalım şu manuelleri, servis kitaplarını yahu.
http://www.dansmc.com/compression_test.htm Dan usta burda ne güzel anlatmış.

İnternette yaptığım araştırmalar neticesinde Bursada üretim yapan bir firmanın, motorlu araçlar için kompresyon test cihazı üretiğini buldum. Şundan:

comptestermb3.jpg


Kompresyon ölçümü nasıl yapılır

1 - Motoru çalışma sıcaklığına kadar ıstın.
2 - Motoru orta sehpaya veya deteğe alın.
3 - Buji kablolarını ve bujilerini sökün.
4 - Bujileri sökmeden önce briaz gevşetip basınçlı hava ile etrafını temzileyin.
5 - Test cihazını buji yuvasına oturtup, sıkıca bastırın
6 - Jikle varsa tam çekin, gazı sonuna kadar açın ve marsa başın.
7 - Krank kolu birkaç tur döndükten sonra göstergedeki değeri not edin.
8 - Eğer sonuçlar normalden düşük ise bu kez ölçümü silindirlere birer çay kaşığı motoryağı damlattıktan sonra yapın.
9 - Çıkan sonuçalrın değerlendirilmesi:
a) Yağlama sonrası ölçümünde kompresyon artışı varsa kaçak segmanlardadır, motor rektefiye ister.
b) Yağlama sonrası ölçümünde değişim yoksa, süpaplard kaçak vardır süpap değişimi gerek vs.
c) Kuru ölçümde sonuçlar normalden yüksek ise, piston karbon-kurum bağlamış, yanma odası daralmıştır.

1.Silindir

1cyllx3.jpg


2.Silindir

2cylwp5.jpg


3. Silindir

3cylju7.jpg


4.Silindir

4cylgp9.jpg


Sonuçların değerlendirilmesi:
Yamaha FJ1200 için üretici tarafından belirlenen ölçüm değeleri şöyle:
Standard: 9.8 bars/142 psi
max: 11.8 bars/171 psi
min: 8.8 bars / 128 ps
silindirler arası fark: max 15 PSİ

Yukardaki resimlerde açıkça görüleceği üzere 1. ve 4. silindirler normal değerde çıkarken, 2. ve 3. silindirler kabul edilir minimum seviye ve silindirler arası fark takribi 13 PSİ ki bu güzel netice. Yani motorum yaşıyor. Üzerinde uğraşmaya değer.
Evet tahmin edeceğiniz üzere ölü mumalesi gördü.

2. ve 3. silindirlerin bu halde olmasının sebebi ön tarafta silindir kafaları hizalarında yağ soğutucusunun bulunması yüzünden özellikle sıkışık trafikte yeterince soğuyamamasıdır. (FJ1200 hava soğutmalıdır.)

ALINTIDIR.
 

Al Paciona

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Kas 2008
Mesajlar
2,719
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Siteyi ziyaret et
Bugünkü konumuzda, motor kompresyonu nedir, nasıl ölçülür, onu inceliyeceğiz.
Öncelikle bir motoru, gerek arıza tesbiti, gerekse ciğerinin durumunu anlamak için satın alma öncesi ustaya götürdüğümüzde ne olur?
Usta egzozdan çıkan dumana bakar, eliyle egzosu kapatıp motoru dinler, bir kaç kez gaz verir bırakır filan sonrada motorla ilgili kehanetini söyler.
-"Bitmiş bu motor, rektefiye ister" veya,
-"Biraz daha gider" der.

Siz biraz bilinçli ve okumuşsunuzdur da, ustaya "ya bir kompressyon ölçeydik usta ya" dersiniz de,
"kompiresyon olmasa motor çalışmaz ki" cevabı karşısında tutulur, dumur olursunuz.

Oysa motor kompresyon testi önemlidir. Kompresyon testi yapmakla: (bi dakka, nerdeydi şu kompresyon cihazının kutusu, üzerinde yazılanları okuyayım aynen; hah buldum)
a-yanık süpaplar,
b-kırık segmanlar,
c-çatlak silindiriler
d-üşütük pistonlar aşınmış pistonlar,
e-kırık süpap yayları
hakkında fikir sahibi olmak mümkün.

Kompresyon olmazsa motor çalışmaz, bu doğrudur lakin bizim bildiğimiz manada yani mühendislik maarifeti ile belirlenen ve düşük kabül edilen sınırların çok çok altında bile ateşleme gerçekleşir, motor çalışır ama bu onun sağlıklı olduğu anlamına gelmez.

Kompresyonu bir test cihazı ile ölçmeden, amprik yöntemlerle motorun durumu hakkında bilgi sahibi olmak mümkün değildir. Bu durumda yapacağınız hiç bir düzenleyici önleyici onarıcı faaliyetten randıman alamazsınız. Bir hastalığın teşhisinde kan ve idrar tahlili ne ise, comp. testi de odur.
-Test yapmazsanız ölü bir motora dünyanın masrafını eder, hayrını görmezsziniz.
-Tam tersi, canavar gibi motoru ölü bu diyerek ıskartaya çıkartırsınız.

Bir başka önemli husus da silidirler arasındaki kopresyon farklı (compression difference)dır. Müsade edilenden fazla kopresyon farklılığı olan silindirler; krank koluna burkucu, kırıcı, yorucu bir etki yapalar.
Bunun sonucunda en iyi ihtimalle krank ta laçkalaşma (motoru kopresyona bıraktığımızda duyulan düzensiz çakırtı sesi ile kendini belli eder.) meydana gelir.

Motor kompresyonu ölçtürmek maksadı ile çeşitli tamircilere gittim. Kompresyon test aleti yoktu, kimisi de yukarda yazdığım doyurucu bilgiyi verdi: "kompresyon yoksa motor çalışmaz ki" yek ye

Baktım olacak gibi değil, kalktım; autoshow dergisindeki yazılarından tanıdığım, motor üzerine öğrendiğim temel bilgileri kendisine borçlu olduğum Onno ustanın yerine gittim. ("Onno usta, benim doğan görünümlü şahin arabam var. Yayları kestirip, çelik jant ve paynır set taktırsam opel vektrayı kalkışlarda geçermiyim" türü mektuplara aha şimdi patlayacak diye beklerken, o iş öyle olmaz doğrusu bu türlü durumdur tarzında cevap veren adam.)
Ustası dükkandaydı, dedim durum böyle böyle. Yaparmıyız bir kompresyon testi.
-Yaparız, lakin bizde daha iyisi var kaçak testi (leak test) diyoruz. Silindirlere hava basacaz, nerde kaçak olduğu piston mu segman mı, süpap mı söylüyoruz.
-Çok güzel, peki silindirler arasındaki kompresyon farklılığını görebilecek miyiz? hayır, ee gene eksik kaldı . Abi ona gerek yok ki bu daha iyisi.
Nasıl yok yapma ustam, fesubhanallah.

Ben mi yanlış yoldayım bilmiyorum. Niye Türkiyedeki ustalarla frekansımız tutmuyor. Yanlışsa okumayalım şu manuelleri, servis kitaplarını yahu.
http://www.dansmc.com/compression_test.htm Dan usta burda ne güzel anlatmış.

İnternette yaptığım araştırmalar neticesinde Bursada üretim yapan bir firmanın, motorlu araçlar için kompresyon test cihazı üretiğini buldum. Şundan:

comptestermb3.jpg


Kompresyon ölçümü nasıl yapılır

1 - Motoru çalışma sıcaklığına kadar ıstın.
2 - Motoru orta sehpaya veya deteğe alın.
3 - Buji kablolarını ve bujilerini sökün.
4 - Bujileri sökmeden önce briaz gevşetip basınçlı hava ile etrafını temzileyin.
5 - Test cihazını buji yuvasına oturtup, sıkıca bastırın
6 - Jikle varsa tam çekin, gazı sonuna kadar açın ve marsa başın.
7 - Krank kolu birkaç tur döndükten sonra göstergedeki değeri not edin.
8 - Eğer sonuçlar normalden düşük ise bu kez ölçümü silindirlere birer çay kaşığı motoryağı damlattıktan sonra yapın.
9 - Çıkan sonuçalrın değerlendirilmesi:
a) Yağlama sonrası ölçümünde kompresyon artışı varsa kaçak segmanlardadır, motor rektefiye ister.
b) Yağlama sonrası ölçümünde değişim yoksa, süpaplard kaçak vardır süpap değişimi gerek vs.
c) Kuru ölçümde sonuçlar normalden yüksek ise, piston karbon-kurum bağlamış, yanma odası daralmıştır.

1.Silindir

1cyllx3.jpg


2.Silindir

2cylwp5.jpg


3. Silindir

3cylju7.jpg


4.Silindir

4cylgp9.jpg


Sonuçların değerlendirilmesi:
Yamaha FJ1200 için üretici tarafından belirlenen ölçüm değeleri şöyle:
Standard: 9.8 bars/142 psi
max: 11.8 bars/171 psi
min: 8.8 bars / 128 ps
silindirler arası fark: max 15 PSİ

Yukardaki resimlerde açıkça görüleceği üzere 1. ve 4. silindirler normal değerde çıkarken, 2. ve 3. silindirler kabul edilir minimum seviye ve silindirler arası fark takribi 13 PSİ ki bu güzel netice. Yani motorum yaşıyor. Üzerinde uğraşmaya değer.
Evet tahmin edeceğiniz üzere ölü mumalesi gördü.

2. ve 3. silindirlerin bu halde olmasının sebebi ön tarafta silindir kafaları hizalarında yağ soğutucusunun bulunması yüzünden özellikle sıkışık trafikte yeterince soğuyamamasıdır. (FJ1200 hava soğutmalıdır.)

ALINTIDIR.
Açıklamalar süper olmuş eline sağlık. Bu basit bir cihaz gibi duruyor (yani pahalı bişey değilmiş gibi) ve uygulamasıda kolay bir iş gibi. Neden ustalar bunu yapmıyrlarki? Ben şahsen kendi aracımı ölçtürmek isterim :)
Benim araç bu aralar rampa yerlerde kalkarken ciddi anlamda titriyor nerdeyse stop edecek seviyede ve aragaz vererek kaldırıyorum düz yerde sorun yok. şu durumda baskı balatam bitiyot sonucu çıkarabilirmiyim? Değilse neden titreyerek kalkar :D
 
Üst