Lastik ebatlarının araç üzerindeki etkileri

MBugra1

Bölüm Sorumlusu
Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Mar 2008
Mesajlar
2,516
Tepki puanı
0
Puanları
0
www.karinca.tk
Merhabalar,

Aracıma -ki kendisi 2003 Astra G 1.4 Club olur- jant+lastik almayı düşünüyorum. Ancak bu konuyu bilerek tuning bölümünden ziyade bu bölüme açtım çünkü soracaklarım (bana göre) teknik konular.

Forumda yaptığım arama/araştırmalara göre benim aracımın orjinal lastiği 195/60/R15 miş. Ancak ben 2.el aldığımda üzerinde 185/65/R15 tekerle geldi. İnternetteki programlar aracılığıyla yaptığım hesaplara göre benim aracıma (üzerindekilere kıyasla) 215/50/R16 almam lazım. 16 istememin sebebi de biraz geniş yanak alabilmek çünkü ben haftada 2 kez Kırıkkale-Ankara arası gidip geliyorum. O yolları bilen bilir aşırı bozuk, çukurun yamanın haddi hesabı yok. Çevremde bu işten anlayan abilerim arkadaşlarım ise 17" gibi büyük cantların 1.4 aracımı yoracağını, rotillere ve bilyelere zarar vereceğini, eğer 17" takacaksam yayları da değiştirmemin zorunlu olduğunu söylediler. Ancak bugün gittiğim satıcı aklımı çok karıştırdı. "50 yanak R16 senin arabana olmaz" dedi, "45 yanak alman lazım 16 alacaksan, onu yapmışken de 17" 40 yanak al" dedi. "17 aracına ne kadar zarar verirse (rotiller bilyeler) 16" de o kadar verir, hiç değilse şeklin daha güzel olur. Bu işlere gireceksen ufak masrafları da göze alacaksın" dedi. Bu arada Astra GSI ların üzerinde 16 jant var. Benim bir arkadaşım da 17" jantlarını satıyor. üzerindeki lastiklerin ebatları 215/40/R17.

Derdimi biraz uzun da olsa anlattım yukarıda.
Verilenlerin ışığında probleme dönersek eğer, sizce uygun olanı hangisidir? Benim için şekilden çok güvenlik ve aracımın yapısal sağlığı önemli. Ayda 1 kez rotil değiştireceksem orjinal kapaklarını kullanırım daha iyi (kahrolsun öğrencilik :p ) Bu 17" jantların bu tür sorunlar yarattığı doğru mudur? 16" ve 17" jantın benim aracıma uygun olan ölçüleri hangileridir? Ve eğer ben bu jant işine girersem yay değiştirmek zorunda mıyım?

Cevaplarınız benim için çok değerli.
 

MBugra1

Bölüm Sorumlusu
Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Mar 2008
Mesajlar
2,516
Tepki puanı
0
Puanları
0
www.karinca.tk
Bu arada fotoğraftaki jant arkadaşımın jantı. Onunla ilgili bilgiyi ilk mesajda vermeyi unutmuşum. Arkadaşımın jantlarını almayı da düşünüyorum eğer 17" için "sorun olmaz" sonucu çıkarsa. Yabancıya gitmesin tertemiz jantlar.

dsc00087pd3.jpg


Dış çapı üzerinde takılı olanlara göre küçük biraz.
 
Son düzenleme:

getrag84

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Kas 2006
Mesajlar
531
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
eğer bozuk yollarda kullanacaksan üzerindeki ölçüyle devam etmeni öneririm.jant çapı arttıkca toplam çapı değiştirmemek için lastik yanağı
azalıyor.bu durum da yoldaki bozukluğun lastik tarafından daha az absorbe edilmesi demektir.yanak yüksekliği arttıkca konfor artar yol tutuş azalır.tersi düşünülürse jantın çapının artması=lastiğin yanağının azalması konforu azaltır yol tutuşu arttırır.jantın çapının artması ile amortisörlerin ve yayların
daha sert olanlarıyla değiştirmek aracın yere daha sağlam basmasını sağlarken yoldaki bozukluğunda araca ve içindekilere daha fazla iletilmesine sebep olur.
yazınızdan aracı bozuk yol şartlarında kullanacağınızı anlıyorum bu durumda
185 65 15 ebadındaki lastiklerin 62.15 cm çapında ve 12cm yanak yüksekliğine sahip 195 60 15 ebadındaki lastiklerin 61.5 cm çapında 11.7 cm yanak yüksekliğine sahip olduğu düşünülürse üzerindeki lastiklerin bozuk yolda araca daha az zarar vereceği daha konforlu olacağı göz önünde tutulmalıdır.
 

Seyf

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Ara 2006
Mesajlar
229
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
51
Siteyi ziyaret et
Katilyorum, Kasisli ve bozuk yollarda kullanacaksan mevcut lastiklerinle devam etmelisin, yanak yuksekligini dusurmemelisin.
Selamlar..
Seyf
 

getrag84

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Kas 2006
Mesajlar
531
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
jant çapının büyümesi toplam çapta değişiklik yapamayacağımıza göre lastik
yanak yüksekliğinin azalması demektir ki yol tutuşun artması yanı sıra yoldaki bozukluğun araca daha fazla yansıması demektir.
 

getrag84

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Kas 2006
Mesajlar
531
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
aracınızın üzerindeki lastik ebadı orjinal ölçüsünden daha fazla yanak yüksekliğine sahip (185 65 15 =62.15 cm - 195 60 15 = 61.5 cm çapa sahip) bahsi geçen janttaki lastik ölçüsü 215 40 17 =60.38 cm çapa sahip
şu an üzerindeki lastikle kıyaslanırsa 215 40 17 lastiğin yanak yüksekliği 8.6 cm. 185 65 15 in 12.025 cm dir bu ölçü jantın yere uzaklığıdır aynı zamanda
yani jantın altındaki lastik yastığının yüksekliği.ne kadar yüksek olursa yoldaki bozukluk araca o kadar az iletilir.
 

getrag84

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Kas 2006
Mesajlar
531
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
tabi jantın büyümesi ağırlığını da arttırır bununla beraber lastik kalınlığının 215-185=3 cm artması sürtünme yüzeyini arttırdığından aracınızın çekişinde kayıp yada yakıt sarfiyatınızda artış getirir.
 

burock2000

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Şub 2007
Mesajlar
1,521
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
tabi jantın büyümesi ağırlığını da arttırır bununla beraber lastik kalınlığının 215-185=3 cm artması sürtünme yüzeyini arttırdığından aracınızın çekişinde kayıp yada yakıt sarfiyatınızda artış getirir.

Açıklama yapmak istedim.

Fizik Kanunu : Sürtünme Kuvveti Alana Bağlı Değildir

F= mü x N mü:sürtünme katsayısı N: nominal kuvvet

lastik kalınlığı yol tutuşunu artırır çünkü kuvveti daha kalın kesit ile iletirsin ama bu sürtünme kuvvetinin artması anlamına gelmez.Yakıt sarfiyatının artacağı konusunda haklısın ancak bunun nedeni sürtünme değil. Çünkü araçta lastik ile yol arasındaki sürtünme katsayısı ne kadar yüksekse o kadar iyidir, Nitekim tork ile dönen tekerdeki yol kuvveti bileşeni sürtünmeden kaynaklanır.

Lastik genişliği artınca tekerin jantı da büyür ve jantın teker eksenine göre kütlesi, dolayısıyla atalet momenti artar. ( Basitçe bir tekerin atalet momenti 0.5 x m x R^2 ) m:kütle. m artınca atalet de artar. Atalet kuvvetinin artması demek : T = 0.5 x I x w^2 T:tork I:atalet momenti w: açısal hız

Atalet momenti artması demek torkun artması , dolayısıyla aynı teker hızı için gerekli enerjinin artması demektir. Bu enerji de yakıtın daha fazla harcanması sayesinde sağlanır.
 

MBugra1

Bölüm Sorumlusu
Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Mar 2008
Mesajlar
2,516
Tepki puanı
0
Puanları
0
www.karinca.tk
Bilgilendirmeler için teşekkür ederim. Bir de şu Astra nın orjinal lastik ebatlarına bir açıklık getirebilir misiniz? 185 mi 195 mi?
 

M@honi

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Ağu 2006
Mesajlar
6,933
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
37
Siteyi ziyaret et
sonuç olarak 17` veya 16` takarsan mecbur yanak genişliğin 50 veya altına inecek bozuk yollarda ya yararsın lastiği yada balon yaptırırsın ayrıca zaten sert amotisör yapısı olan opellerde konfor iyice azalır kasislerden çukurlardan geçerken küt küt vurur
 
Üst