Tork&Beygir

vectra cosworth

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Kas 2008
Mesajlar
741
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Otomobil dünyasında “tork” ve “beygir gücü” kavramları birbirine çok karıştırılıyor. Bunların ne olduğunu çok az kişi biliyor ve anlatan doğru düzgün bir Türkçe kaynak da yok. İnsanlar araba alırken veya arabaları incelerken sadece beygir gücüne bakıyor. Tork ya da kaç devirde kaç bg, kaç devirde kaç tork yaptığı umurlarında değil. Eğer bu kavramların ne olduğunu merak ediyorsanız okumaya devam edin ..


Kuvvet
Kuvvet, fizik anlamıyla, duran bir cismi hareket ettiren, hareket eden bir cismi durduran, ya da hareket eden bir cismi ivmelendiren etkiye denir. İvme bir cismin hızındaki değişikliktir. Hızın azalması da artması da ivmedir.

Tork
Tork, kısaca, dönme kuvvetidir. Daha doğrusu, bir cismin dairesel olarak hareket etmesine neden olan kuvvettir. SI sisteminde Tork birimi Newton-Metre’dir.

Hızlanma ve Performans: Tork Vs Beygir Gücü
Bir arabanın hızlanmasını motorun ürettiği kuvvet, yani tork, sağlar. Arabanın hızlanmasını sağlayan tek şey torktur ve motorun deviri kaç olursa olsun araba aynı miktarda hızlanır. Sonuçta a=f/m yani hızlanma=kuvvet/kütledir ve kuvvet tork demektir. Bir devirde ne kadar çok tork üretirseniz o kadar çabuk hızlanırsınız.
Peki arabayı hızlandıran torksa, beygir gücü ne işe yarıyor? İşin sırrı vitesi arttırmanız gereken anda, bir sonraki viteste daha çok torka sahip olacağınız anda yatıyor. Eğer torku ne kadar yüksek devirde elde ediyorsanız, her viteste o kadar uzun süre kalabilirsiniz ve böylece daha çok hız elde etmek pahasına tork gücünüzden feragat etmek zorunda kalmazınız. Ve torku yüksek devirde elde etmenin eş anlamlısı daha yüksek beygir gücüdür; yani bir torku ne kadar yüksek devirde elde ediyorsanız arabanızın o kadar çok beygir gücü vardır..
Sonuçta tamamen hayal ürünü, 10 devirde 20.000 Nm tork üreten 1000 KG’lık bir araba, bu şekilde her saniye a=20000/1000=20 metre hızlanacak, ama lastikler bu hızla gitmek için 10 devirden çok daha fazla dönmek zorunda kalacağı için bir sonraki vitese geçmek zorunda kalacaksınız ve böylece torkunuz azalacak. Yani “hız” olmadan “hızlanma” bir işe yaramaz.


Son olarak…
Açıkçası her otomobilin amacı aynıdır. Önce belli bir hıza ulaşır ve sonra o hızda kalır. Ve bunu yaparken çok basit bir fizik kanunundan yararlanır: Hareketin Korunumu Kanunu. Bu kanuna göre “cisimler başka bir kuvvet tarafından müdahaleye uğramadıkları takdirde aynı hızda ve aynı yönde harekete devam ederler”. O yüzden alt vitesler hızlanmanız için, üst vitesler ise hızlı gitmeniz için idealdir.
Bir araba belli bir hızda giderken onlara müdahale eden “başka bir kuvvet” hava direnişi ve sürtünme kuvvetidir. Eğer bu iki kuvvet olmasa otomobilinizi 90 km hıza çıkarıp motoru kapatabilir ve saatlerce hiç durmadan aynı hızda devam edebilirdiniz.

yukarıdaki yazı herhangi bir adresten alıntıdır.kendimin değildir.
 

vectra cosworth

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Kas 2008
Mesajlar
741
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
3000 devirde 200 Nm tork üreten bir motorun metrik BG’si bg=(200*3000)/7023=85,4 BG’dir.
Bütün bunları yazdıktan sonra kısaca bir düşünün. Bir motorun krankına yarıçapı 1 metre, çevresi 6,28 olan bir makara bağlayalım. Makaraya ucunda 50 kiloluk bir taş olan 6280 metre uzunluğunda bir ip bağlayıp, ipi uçurumdan aşağı atalım.
Bu motorun, bu taşı kaldırabilmesi için ne kadar kuvvet üretmesi lazım? Yerçekiminin 9,8 m/s^2 olduğunu biliyoruz. Böylece 50*9,8=490 Newton kuvvete ihtiyacımız var. Eğer bu motor 490 Nm tork üretirse bu taşı kaldırabilir. Diyelim ki 4900 Nm torku ancak 1000 devirde üretiyor.
Makaranın çevresi tam 6,280 metre, böylece tam 1000 devir sonra, yani 1 dakika sonra, taşı tamamen yukarı kaldırmış olacak. Bu makinenin ürettiği güç kaç BG? p=490*1000/7023=69,7 BG
Peki ya bu 490 Nm torku 2000 devirde üretebilseydi? O zaman taşı 1 dakikada değil, yarım dakikada yukarı çekecekti ve ürettiği güç de p=490*2000/7023=139,5 BG olacaktı.
Her iki halde de motor 490 Nm kuvvet üretiyor ama 2000 devirde daha hızlı döndüğü ve daha çok iş yaptığı için daha fazla BG üretmiş oluyor.
 
Son düzenleme:

zafzaf00

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Eki 2006
Mesajlar
1,019
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
fizik kanunları off burda damı çıktı yahu:)
güzel anlatım olmuş elinizesağlık...
 

ksk

Kayıtlı Kullanıcı
35-İzmir
Katılım
4 Mar 2008
Mesajlar
579
Tepki puanı
24
Puanları
18
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
yararlı bilgi emeğine sağlık
 

athlon2800

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Şub 2009
Mesajlar
386
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
64
Siteyi ziyaret et
3000 devirde 200 Nm tork üreten bir motorun metrik BG’si bg=(200*3000)/7023=85,4 BG’dir.
Bu motorun, bu taşı kaldırabilmesi için ne kadar kuvvet üretmesi lazım? Yerçekiminin 9,8 m/s^2 olduğunu biliyoruz. Böylece 50*9,8=490 Newton kuvvete ihtiyacımız var. Eğer bu motor 490 Nm tork üretirse bu taşı kaldırabilir. Diyelim ki 4900 Nm torku ancak 1000 devirde üretiyor.
Makaranın çevresi tam 6,280 metre, böylece tam 1000 devir sonra, yani 1 dakika sonra, taşı tamamen yukarı kaldırmış olacak. Bu makinenin ürettiği güç kaç BG? p=490*1000/7023=69,7 BG
Peki ya bu 490 Nm torku 2000 devirde üretebilseydi? O zaman taşı 1 dakikada değil, yarım dakikada yukarı çekecekti ve ürettiği güç de p=490*2000/7023=139,5 BG olacaktı.
Bilgilerinizi paylaştığınız için teşekkür ediyorum. Çok özür dileyerek bu noktada acizane görüşlerimi aktarmak istedim.
Yükü kaldırmak için gerekli tork itibari ile hareket başlayacaktır Doğru,
Ancak söz konusu olay; yükün hareket halinden daha yüksek hızlara çıkarılmak istenmesi olunca iş değişir. Bu noktada devirlenme dediğimiz olay devreye girer.
Dolayısıyla Torkun yüksek olması çabuk devirleneceği anlamına gelmez,
Bilimsellikten çok uzak olacak ama konunun tam anlaşılabilmesi için şöyle bir örnek verecek olursak.
İki bisiklet sürücüsünü düşünelim, birincisi Profesyonel bir bisiklet yarışcısı, ikincisi kaslı güçlü bacaklara sahip Profesyonel bir güreşçi
Bunlar bisikletle yarışsınlar,
Çok dik rampalarda, bisiklet ağır yükle yüklenince 2.bisiklet
Ama düz bir yolda, normal bisiklet yükü ağırlıklar söz konusu olunca hem pedal devirlenme hızı, hemde hızlıyken daha çabuk hızlanma farkıyla 1.bisikletin başarısıyla sonuçlanacaktır.
Neticede Tork çizgisinin yüksek değerlerde ve alt ve üst devirlerde devamlı verebilmesi, önemlidir.
Ancak HP daha önemlidir. O nedenle alacağınız arabanın ağırlık ve dış aero dinamik yapısı göz önüne alarak yeteri kadar tork; ve bu torku alt-üst devirler arası ne kadar koruyabildiği, hangi devirler arası yüksek verebildiği HP.
 
Son düzenleme:

vectra cosworth

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Kas 2008
Mesajlar
741
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
tezinizde haklısınız aynısını bende düşündüm biraz çalışıyorum ....bi ortak çıkış bulucam...daha yüksek hızlara çıkmak içinde tork beslemesi şart , ağır kasa araçlarda belli bir vimeyi aldıktan sonra zaten o moment korunuyor.yani belli bir sürate kadar aracı tork yürütüyor..belli bir ivmeyi aldıktan sonra beygir diyelim..


bg.JPG


alıntıdır.
 
Son düzenleme:

Al Paciona

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Kas 2008
Mesajlar
2,719
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Siteyi ziyaret et
Çok güzel paylaşım teşekkürler. Ancak şurdaki bg=(200*3000)/7023=85,4 BG’dir. 7023' ün ne ifade ettiğini anlamadım?
 
Üst