Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

gradient

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 Ocak 2012
Mesajlar
2,296
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
52
Siteyi ziyaret et
Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !
İnsanların birbirinden duyduğu ve tekrarladığı şehir efsanelerinden biri olan "bu araba gaz yemiyor" tabiri de aracın kullanımıyla ilgili. Trafikteki bir durumda yanlış viteste yakalanıp, vites değiştirmeden gaza basınca araba "gaz yemiyor" doğal olarak. İnsanlar, "ben yanlış viteste yakalandım, benim hatam" diyemiyor, "araba gaz yemiyor" diyorlar. Bu sürücülere asıl sizin kafanız "gaz yemiyor" demek lazım. Araç otomatik vitesli değilse, zaman zaman vites değiştirme ihtiyacı doğar. Bundan doğal bir şey olamaz (Kusura bakmasınlar, insanların iftiralarına karşı otomobilleri ve motorları savunmam gerekiyordu). Tabii ki bazı motorlar nispeten daha düşük güce ve torka sahip ama yine de doğru kullanıldıklarında gayet iyi bir performans verebilirler.

Buna benzer bir konu da "bu motor bu kasayı çekmiyor" deyimi. Bunu söyleyenleri tebrik ederim. Fabrikaya bağlı çalışan binlerce araştırma ve geliştirme mühendisinin göremediği bir şeyi görmüşler... Her otomobil çeşitli güçteki benzinli ve dizel motorlarla sunuluyor. Bazıları düşük güçte ama ekonomik oluyor, bazıları da nispeten daha yüksek güçte oluyor ve daha çok yakıt tüketiyor. Bütün bu motorlar araçlar üzerinde, tam yüklü olarak normal trafik koşullarında da test edildikten sonra piyasaya sunuluyor. Müşteriler de araçların özelliklerini ve performans bilgilerini inceledikten sonra satın alıyor. Ama vatandaş aracı almış, ya yukarıdaki gibi yanlış viteslerde yakalanıyor ya da motor gerçekten istediğinden az performans veriyor. Ama burada suçlu aranacaksa, araç, motor ya da fabrikada aranmamalı, aynaya bakmak yeterli. Çünkü, herkes satın almadan önce aşağı yukarı nasıl bir performansla karşılaşacağını biliyor ya da alacağı aracı test edebiliyor.


Dizel araç maliyet hesabı yanlış yapılıyor
Dizel araçların kullanıcıya maliyetini hesaplarken hep şöyle bir yöntem izleniyor. Örneğin, aynı motor gücüne ya da donanım düzeyine sahip benzinli araçla arasındaki fiyat farkına bakılıyor (diyelim ki dizel 35,000 ve benzinli araç da 30,000 olsun). Sonra da her iki aracın yıllık yakıt tüketimi maliyetleri hesaplanarak aradaki fark (dizelin avantajı) bulunuyor. Bu da örneğin, 15,000 km geçildiğinde 2000 YTL olsun. Bu yönteme göre, deniyor ki, dizel aracın verilen 5000 YTL fazla fiyatı çıkarması için 2.5 yıl gerekiyor. Burada göz ardı edilen önemli bir şey var. Bu araçları diyelim ki 2.5 yıl sonra satmaya kalkıştık. Dizel motorlu araç benzinli araçla aynı fiyata mı satılacak? Hayır, tabii ki. Herkes biliyor ki dizel araçlar kullanılmış olarak satılırken de daha yüksek fiyata satılıyor. Bu şekilde, fiyat anlamında maliyetin bir kısmı sonraki kullanıcıya aktarılmış oluyor. Bu nedenle dizel aracın, benzinliye göre fiyat farkının hepsini bir kaç yıl içinde yakıt tasarrufuyla çıkarması gerekir diye düşünmek çok doğru olmuyor.

Resmi yakıt tüketimi rakamları nasıl elde ediliyor?
Resmi yakıt tüketimi testlerinin amacı müşterilere farklı modellerin standart testlerdeki yakıt tüketimi hakkında karşılaştırmalı bilgi sunmak. Gerçek hayattaki çok değişken koşullar nedeniyle kuralları sıkı sıkıya belirlenmiş ve karşılaştırılabilir bir test yapılması gerekiyor. Şu anda Avrupa'da AB'nin 80/1268/AET (en son 2004/3/EC ile değiştirildi) direktifine göre yakıt tüketimi testleri yapılıyor. Uluslararası alanda kabul gören bu testler önceki testlere göre gerçek koşullardaki yakıt tüketimini daha doğru gösteriyor.

Testte kullanılacak araçların en az 3000 km kullanılmış olması gerekiyor. Test iki bölümden oluşuyor; şehir içi ve şehir dışı.

Şehir içi testi

Bu test bir laboratuarda 20°C ila 30°C sıcaklıkta döner bir yol üzerinde motor soğuk olarak başlanarak yapılır. Bu testte çeşitli hızlanmalar, sabit hızda gidişler, yavaşlamalar ve boşta çalışmalar bulunuyor. En yüksek hız 50 km/s, ortalama hız 19 km/s ve geçilen mesafe de 4 kilometredir. Aşağıdaki grafikteki birinci bölüm bu testi gösteriyor. Testin bu bölümü şehir içinde sürekli dur kalk trafiğini yansıtıyor.

Şehir dışı testi

Bu test şehir içi testinin hemen ardından yapılır ve aşağı yukarı yarısı sabit hızda gidişten ve geri kalın da hızlanma, yavaşlama ve biraz boşta çalışmadan oluşur. En yüksek hız 120 km/s, ortalama hız 63 km/s ve geçilen mesafe de 7 kilometredir. Bu test de aşağıdaki grafiğin sağ tarafında gösteriliyor.

Ortalama yakıt tüketimi rakamı

Ortalama yakıt tüketimi şehir içi ve şehir dışı rakamlarının bileşimidir. Bu nedenle, her iki testin her bölümde geçilen mesafeye göre ağırlıklı olarak alınmış ortalamasıdır.


NOT: Alıntıdır
 

eketen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
14 Haz 2011
Mesajlar
4,647
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
48
Siteyi ziyaret et
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

gradient link' Alıntı:
Dizel araç maliyet hesabı yanlış yapılıyor
Dizel araçların kullanıcıya maliyetini hesaplarken hep şöyle bir yöntem izleniyor. ֖rneğin, aynı motor gücüne ya da donanım düzeyine sahip benzinli araçla arasındaki fiyat farkına bakılıyor (diyelim ki dizel 35,000 ve benzinli araç da 30,000 olsun). Sonra da her iki aracın yıllık yakıt tüketimi maliyetleri hesaplanarak aradaki fark (dizelin avantajı) bulunuyor. Bu da örneğin, 15,000 km geçildiğinde 2000 YTL olsun. Bu yönteme göre, deniyor ki, dizel aracın verilen 5000 YTL fazla fiyatı çıkarması için 2.5 yıl gerekiyor. Burada göz ardı edilen önemli bir şey var. Bu araçları diyelim ki 2.5 yıl sonra satmaya kalkıştık. Dizel motorlu araç benzinli araçla aynı fiyata mı satılacak? Hayır, tabii ki. Herkes biliyor ki dizel araçlar kullanılmış olarak satılırken de daha yüksek fiyata satılıyor. Bu şekilde, fiyat anlamında maliyetin bir kısmı sonraki kullanıcıya aktarılmış oluyor. Bu nedenle dizel aracın, benzinliye göre fiyat farkının hepsini bir kaç yıl içinde yakıt tasarrufuyla çıkarması gerekir diye düşünmek çok doğru olmuyor.


Abi bu biryerde geçerliliğini kaybediyor. Burada anlatmaya çalıştıkları aradaki fiyat farkının amorti edildiği km lere gelindiğinde dizellerin ağır bakımları gelmiş oluyor ve ikinci elde ilk anki fiyat farkını benzinliye oranla koruyamıyor. ֖rnek olarak insignia nın dpf sine 5 bin lira istenmesi gibi.  Enjektörler keza öyle. Transit connect in sadece enjektörlerine 900 lira ödeyen var 60 70 bin gibi.  :)
 

gradient

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 Ocak 2012
Mesajlar
2,296
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
52
Siteyi ziyaret et
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

Emre haklısın tabii ki. Bu kullanıma ve korumaya da bağlı. Hor kullanırsan benzinlim motor parçaları da garanti sonrası üzecek boyutta. Tabii şu var dizelde problem olasılığı daha yüksek olabilir.
Dizelde bir de alınan mazotun kalitesi çok önemli.
 

astraowner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Ocak 2011
Mesajlar
3,338
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

Birde aradaki farkin degerlendirilmesi var daha fazla kredi cekilmesi  dizel icin yada elinde kalan parayi  yatirima cevirmek  en kotu faiz geliri var hatta 2 yil onceki 5000 tl ve sonraki 5000 liranin alim gucu bile farkli bakim fiyatlari vs bircok seyde var o yuzden 2 hesapta yanlis kisacasi :)
 

Tolga KARACA

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Şub 2011
Mesajlar
9,709
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
Siteyi ziyaret et
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

Benim Adanalı arkadaşlarım biraz sinirlidirler, şehir efsanesi değil yaptıkları biraz mübala.

Mesela bir araç biraz çok yakıyorsa "yakıtı içiyor" performansı vasat ise "yürümüyor" ve peşine birtakım küfür ekleriyle  011zaa


Mesela dizel Astra Adana da hiç satılmıyormuş hatta alan ertesi gün satıyormuş diye bile duydum!
 

eketen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
14 Haz 2011
Mesajlar
4,647
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
48
Siteyi ziyaret et
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

gradient link' Alıntı:
Dizelde bir de alınan mazotun kalitesi çok önemli.

Zaten zurnanın son deliği bu :)  Ne kadar kaliteli olursa olsun kurumlanma yapan bir yakıt mazot. O yüzden en iyi şartlarda bile masraf çıkıyor. Ama benim düşünceme göre de eğer dizele yöneliyorsam ilk seferde verdiğim paradan ziyade sürekli yaşattığı ekonomi HİSSİ daha önce gelir. :)
 

onderak

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Şub 2011
Mesajlar
1,770
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
jb.iphoneturkey.net
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

eketen link' Alıntı:
Abi bu biryerde geçerliliğini kaybediyor. Burada anlatmaya çalıştıkları aradaki fiyat farkının amorti edildiği km lere gelindiğinde dizellerin ağır bakımları gelmiş oluyor ve ikinci elde ilk anki fiyat farkını benzinliye oranla koruyamıyor. ֖rnek olarak insignia nın dpf sine 5 bin lira istenmesi gibi.  Enjektörler keza öyle. Transit connect in sadece enjektörlerine 900 lira ödeyen var 60 70 bin gibi.  :)

- ben kendi adima bu kadar ayrintiya bakmiyorum. Baktigim tek sey su gun. Yani bugun aylik 400 lira mazota para vermisim. Arac benzinli olsaydi en az 700 lira verirdim ayni yola, ayni aya :) die dusunuyorum.. para insanda her gun olan bisey deil cunku. Bugun var yarin yok.
 

Burock3427

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 May 2012
Mesajlar
921
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
Siteyi ziyaret et
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

eketen link' Alıntı:
Abi bu biryerde geçerliliğini kaybediyor. Burada anlatmaya çalıştıkları aradaki fiyat farkının amorti edildiği km lere gelindiğinde dizellerin ağır bakımları gelmiş oluyor ve ikinci elde ilk anki fiyat farkını benzinliye oranla koruyamıyor. ֖rnek olarak insignia nın dpf sine 5 bin lira istenmesi gibi.  Enjektörler keza öyle. Transit connect in sadece enjektörlerine 900 lira ödeyen var 60 70 bin gibi.  :)

şirketteki Linea 180 bin km motoruna anahtar değmedi ve dahası herhalde bileni bilmeyeni 50 kişi sürmüştür sıfırından beri. Bu da canlı bir örnek dizel için.
 

gkny

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
20 Şub 2007
Mesajlar
1,188
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
41
Siteyi ziyaret et
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

1500 kg lik 1.3 cdti astranın yokuş yukarı kalkmakta sıkıntı çekmesini nasıl açıklayacaksınız peki ? gerçekten merak ediyorum

yazılanlar kısmen doğru olabilir fakat tamamen şehir efsanesi demek biraz bilmeden anlamadan yapılmış bir yorumdan başka bir şey değildir bence. ben pek anlamam aslında siz daha iyi biliyorsunuz gördüğüm kadarıyla ama şahsi fikrim 1500 kglik bir aracı 1.3 motormu 1.6 motormu daha rahat hareket ettirir ? bence 1.6 bu konuda daha başarılı olur diye düşünüyorum ve daha rahat ivmelenme kazanacağı için yakıt tüketimi ve performansıda 1.3 motora göre daha iyi olacağını düşünüyorum. bu sadece 1.3 motorlu astra için geçerli değil 1.4 benzinli bir araçla aynı model 1.6 motorlu araç daha küçük hacimlinin kağıt üzerinde daha az yakması gerekirken reel kullanımda 1.6 dan daha fazla yakıt tüketir ve performans olarak saç baş yoldurur dediğim gibi pek anlamam ama az çok gördüğüm budur. gaz yememe konusuna gelirsek yüksek viteste kalan araç gaz yemez tabiki ama sadece bununla kısıtlı olamaz aracın motoru kurum bağlamış olabilir kelebek tıkalı olabilir hava filterisi hatta zayıf baskı balata bile aracın gidişini direk etkiler bence
 

recepakcay

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Tem 2011
Mesajlar
566
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
34
Siteyi ziyaret et
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

Bende 1,6 dizelin 1,3 dizelden az yakmasının şehir efsanesi olduğunu düşünüyorum arabayı devamlı  üst devirde kullanırsan doğru olabilir ama normal şartlarda az yaktığına ben inanmıyorum. ֖rnek tekstilci bir abimin doblo 1,6 m.jet (105) ve doblo 1,3 m.jet (90) aracı var ilk önce 1,6 yı almıştı daha az yakar diye pişman oldu 2. arabaya ihtiyacı olduğunda bu sefer 1,3 motor aldı, ilk başta bende öle düşünüyordum ama fasa fiso dedi, 1,3 daha az yakıyor.
 
Üst