Karlı ve buzlu yolda araç kullanma tüyoları

gokalp

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ağu 2006
Mesajlar
8,950
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
yazlık lastiklerle 1 kere kaydırmadan gidiyorum kış çocuğuyum nede olsa.
 

BlueLive

Kayıtlı Kullanıcı
14-Bolu
Katılım
3 Kas 2011
Mesajlar
793
Tepki puanı
1
Puanları
16
Siteyi ziyaret et
karda buzda araç kullanmak tamamen yetenek işi. kim ne derse desin. cesaret ve tecrübe isteyen bi olay.aracı tanımak, yolu bilmek gerek.. hız sabit olcak ne yavaş ne hızlı,okşarcasına basacaksın gaza ve frene.. dönerkende öyle.. ön konsolda su dolu bardak olduğunu düşünün ağzına kadar dolu.. onu dökmeden hedefinize ulaştırmaya çalışın. bir damla bile dökmeden yaparsanız olay bitmiştir.
 

TuRkiShPoWeR

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
28 Eyl 2010
Mesajlar
786
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
aha araca binmeden alınacak önlemler ve direksiyon başında uyulacak temek güvenlik kuralları olası riskleri en aza indirmeyi sağlıyor

Kış mevsiminin en sert yüzünü gösterdiği şu günlerde ülkemizin büyük bölümünde araç kullanmak tam bir soruna dönüştü. Karlı ve buzlu yollar, ekipmanları eksik, lastikleri yetersiz ve bilinçsiz sürücüler yüzünden kazalarla doldu. Oysa araçta doğru ekipmanları kullanıp, temel güvenli sürüş kurallarını öğrenip uygulayarak kazalardan önemli ölçüde korunmak mümkün.

ARACA BİNMEDEN ÖNCE

- Kış aylarında sileceklerin görevlerini iyi yapması daha da fazla önem kazanıyor. İyi bir görüş için silecek lastiklerini kontrol edip, gerekiyorsa mutlaka yenileyin.

- Katkılı su kullanmak hem donmayı engeller hem de camların daha iyi temizlenmesini sağlar. Cam suyu deposuna koyacağınız az miktarda deterjan ve ispirto da aynı işlevi görür.

- Karlı havalarda otomobile binerken, elden geldiğinde ayakkabılarda ve üstünüzde biriken karı temizleyin. Aracın içine giren kar, kısa süre sonra buharlaşıp, görüşün azalmasına neden olur.

- Camdaki buzu çözmek için aceleci davranmak camın çatlamasına veya çizilmesine neden olabilir. Bu nedenle de asla donmuş cama sıcak su dökmeyin veya yerden kar alıp ovuşturmayın.

- Kış aylarında aydınlatma sistemi özen ister. Farlar ve stop lambalarının aydınlatma performansı, buzlanan camları nedeniyle düşer. Sadece ön camı değil, far ve stoplardaki buzları da temizleyin.

- Ön cam buğu yaptığı zaman, motor soğuk bile olsa klimayı devreye sokarak buğuyu daha hızlı giderebilirsiniz.

- Trafikte olası uzun beklemelere ve yolda kalmalara karşı az yakıtla yola çıkmayın.

- Direksiyon başında, kalın mont, bere, eldiven gibi sürüş güvenliğini azaltan ekipmanlar kullanmayın. Aracın içi normal sıcaklığa ulaşınca üstünüzdeki kalın giysileri çıkartın.

- Akü başta olmak üzere, tüm elektrik sistemini gözden geçirin.

- Zorunlu olan takoz, çekme halatı gibi ekipmanların yanına, buz kazıyıcı, el feneri, yedek sigorta ve ampul eklerseniz çok işe yarayabilir.

GÜVENLİĞİN AHAHTARI YUMUŞAK SÜRÜŞTE

Karlı ve buzlu yollarda güvenli otomobil kullanmanın ilk şartı 'yumuşak sürüş' kurallarına uymaktan geçiyor. Kısaca, gaza, frene ve direksiyona her zaman olduğundan daha yumuşak davranmak, sert hareketlerden kaçınmak, güvenli sürüş için hayati önem taşıyor.

- Karlı ve buzlu yollarda fren mesafesi uzayacağı için takip mesafesini uzun tutun. Ayrıca, hızınızı düşürün.

- Ani direksiyon hareketlerinden kaçının, fren ve gaza sert basmayın.

- Araç kaymaya başlayınca, ayağınızı gaz pedalından çekin. Kontra direksiyon hareketleriyle aracı izine döndürüp, toparladıktan sonra gaza basın.

- Araç kayma halindeyse, kaydığı yönde direksiyonu çevirin. Araç izine girdikten sonra gitmek istediğiniz yönde direksiyonu çevirin. İlk anda gitmek istediğiniz yöne direksiyonu döndürürseniz zaten kaymakta olan tekerlekler kilitlenecektir.

- Sert eğimli bir yoldan geçmek zorunda kalırsanız, sık sık frene basmak kaymaya neden olabilir. El frenini hafif çekip, 1. vitesle inmek pratik ve güvenli bir çözüm olacaktır.

- Manuel şanzımanlı otomobillerde kaygan zeminde, düşük hızlarda ilerlerken 2. vitesi, otomatik araçlarda varsa kış modunu kullanın.

- Kaygan ve karlı zeminde önünüzde ilerleyen aracın tekerlek izinde gitmeye çalışın.

- Fren yapıldığında ABS devreye girip, tekerlekler ve fren pedalını titretmeye başladığında panik yapmayın.

- Tekerleklerin kilitlenmeye başladığı anda freni bir saniyeliğine bırakıp yeniden fren pedalına daha nazikçe basın.

ASLA YAPMAYIN!

Sıcaklığın +7 dereceye düştüğünde standart lastikler özelliğini yitirir. Kar lastiğiyse en iyi performansı sağlar. Bilinenin aksine Buz ve karda ilerlemek için lastik basınçlarını asla düşürmeyip, tamamlayın.

AKŞAM
alıntıdır

şu karlı günlerde belki birilerinin işine yarar diye düşündüm.

Kırmızı ile işaretli madde tamamen yanlış.Karda ve buzda yapılacak en son şeylerden birisi el frenini çekmektir.El freni eksterm durumlar dışında kullanılmaz.Bu maddenin doğru hali;
-Sabit bir hızla ilerleyip tekerleklerin momentum dengesi korunmalıdır.Gaza basmak veya gazdan aniden çekmek tutunma kararlılığını azaltacağı için risklidir.Böyle yerlerden ne çok yavaş nede hızlı geçilmelidir.Çok yavaş geçildiğinde eğimin etkisiyle araç eğim yönüne doğru kayabilir.Optimum bir hızda geçilmeli ve fren mecbur olmadıkça kullanılmamalıdır...
 

ömerfaruk

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Nis 2008
Mesajlar
1,224
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
46
Siteyi ziyaret et
Bende geçen arabanın camına sıcak su döktüm, burda yazılanlara göre bu zararlı bişey ?
çok kaynar olmasada ılık-sıcak arası su dökmek gerçekten zararlı mı ? normalde dökünce direk çözüyo buzu falan güzel oluyo...

özellikle soğuk memleketlerde yaşayan arkadaşlar bilgilendirirseniz sevinirim

Şoklanma sonucunda camın çatlayabilir. Forumda ararsan su dökünce camı çatlayan arkadaş vardı. http://www.opelim.net/forums/showthread.php?t=83128&highlight=s%FDcak
 

TuRkiShPoWeR

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
28 Eyl 2010
Mesajlar
786
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Yukarıda yazılanlara ilave edelim.Karda ve buzda sürüş detaylarını yazmak çok uzun zaman alır ancak kaygan zeminlerinde birbirinden ayrıldığı noktalar vardır.Öncelikle lastiklerimizin dördüde aynı olmalıdır.Uygun olan kış lastikleri kullanılmalıdır.Bunu sebebi soğuyan havada (ortalama 8 derecenin altında) yaz lastiği veya 4 mevsim lastiklerinin hamurlarının yapı itibariyle sertleşmesi ve tutunamamasıdır.Bunun dışında desen ve diş derinlikleride kış lastiklerinin(veya kar tipi) soğuk havalarda daha iyi tutunmasına sebeptir.Kısacası havalar soğuyunca nasıl botlarımızı giyiorsak, araçlarımızada botlarını giydirmeliyiz.Şimdi kısaca bahsedebilirim;

1-Taze (sulu sepken) karda sürüş: Yeni yağan kar, toprağın tam soğumaması nedeniyle en alt kısımda sıvıya yakın bir durumdadır.Her ne kadar beyaz görünsede üzerinden geçildiğinde hemen ıslanır.Bu kar tipi genellikle 3,-1 derece civarında görünür.Genellikle ilk yağan sulu sepken dediğimiz kar türüdür.Bu zeminde aracın kontrol edilmesi zordur.Zira lastikler kış lastiği yada kar tipi bile olsa tutunduğu yüzey sabit değildir bu yüzden yol tutuş çok kötüdür.Buna rağmen araç zorlandığında tabana ulaşabilir ve bu sayede yola devam edebilir.Risk ise patinaja düşen lastiklerin taban temas ettikçe aşınmasıdır.Böyle hava koşullarında araç sık sık izinden çıkar, bu yüzden direksiyon yumuşak hareketlerle kullanılmalıdır.Aksi taktirde kontrolsüzce eğim alanının içine doğru burundan yada arkadan kopar.Gaz tepkilerini son derece sakin ve lastikleri hissederek vermeliyiz.Fren kullanımında ise araçta abs varsa bile dozlayarak ve mümkün olduğunca freni az kullanarak yolumuza devam etmeliyiz.

2-Tabanı buzlu karda sürüş: Böyle havalarda önceden buzlananzeminin üstüne kar yağar.Bu kar taneleri buzlu zeminin üzerinde bir tabaka oluşturur ve bu en tehlikeli koşullardan biridir.Lastikler kar tabakasına tutunduğu halde alttaki buz tabakasına tutunamaz ve aracın kontrolü çok zor olur.Bu koşullarda en uygun kullanım zincirdir.Ayrıca çoğu ülkede yasaklı olsada çivili lastiklerde bu koşullarda başarılıdır.Zira tabandaki buza ulaşabilen lastik bileşenleri tutunmayı daha iyi hale getirir.Bu tip koşullarda yukarıdaki bilgilere ek olarak zincir var diye gaza basılmamalıdır.Çünkü zincirler ne kadar kaliteli olsada kopabilir.Bu hem sizin yoldan çıkıp kaza yapmanıza, yada kopan parçanın araca zarar vermesine neden olur.Sürüş tarzı olarak sabit bir viteste rolanti devrine yakın bir sürüş sağlanmalıdır.Buradaki amaç aracın en az tork verdiği devirde kullanmaktır.Yüksek tork, yüksek döndürme gücü demektir ve karlı-buzlu koşullarda bu istenmedik bir durumdur.

3-Derin karda sürüş: Yukarıdaki yazılara ilaveten bu koşullarda zincir şarttır.Hatta mümkünse arazi aracı olamdığı sürece derin karda araç mecbur kalınmadıkça kullanılmamalıdır.Aracınızın altı yere yakınsa siz ilerledikçe alta dolan kar aracın yere basma gücünü azaltır.Bir süre sonra çekiş tekerlekleri artık yeterli sürtünme bulamaz ve araç askıda kalabilir.Yani derin karda zincirlede kolayca yolda kalabilirsiniz.Bunun dışında ön havalandırma deliklerini kapatan kar hararetin yükselmesine, zaten devirli çalıştırdığınız aracınızın bir anda su kaynatmasına neden olabilir.

4-Buzda sürüş: Buzla kaplı bir zemin, her ne kadar sürtünme olarak düşük olsada, yukarıdaki koşullara bakıldığında en homojen zemindir.Tutunma limitlerini belirleyen etkenler vardır.Buzlu zeminde lastik seçimi çok önemlidir.Özellikle vakumlu lastikler buzlu zemin için biçilmiş kaftandır.Bunun dışında çivili lastikler oldukça yüksek performans gösterirler.Zincir olarak pençe tabanlı düşük profilli zincirler tercih edilebilir.Buzda araç kullanırken en çok dikkat edeceğimiz olay aracın izinde kalmasıdır.Eğer araç ekseninden saparsa geri toplama şansımız olmayabilir.Asfalt veya kuru zeminin aksine düzlemi hızla bozulan araç kontralara veya gaz tepkilerine cevap vermeyebilir.Virajlara oldukça temkinli girmeli ve direksiyonla birlikte lastikleri hissetmeliyiz.Kalkışlarda 2. viteste gaza yüklenmeden, çok nazik bir şekilde debriyajdan ayağımızı hafifçe çekmeliyiz.Frenlemelerde aynı şekilde en üst noktadan itibaren hafifçe kullanmalıyız.


Genel olarak: Çok fazla yazamadım ama önden çekiş-arkadan itiş ve dört tekerlekten çekiş araçların kullanım tarzları farklıdır.
-Kullanıcı önce aracını tanımalıdır.Boş bir alanda aracının tepkilerini ölçmelidir.
-Bakımları yapılmış, uygun lastikler takılmış, ekipmanları tam bir araç ideal araçtır.
-Arkadan itişli araçlarda arkaya yük koymak çekişi arttırır ama direksiyon hakimiyetini zayıflatır.
-Önden çeker araçlarda aracın arkasının yüklü olması iyi değildir.Ağırlık dağılımı arkada olan aracın ön tekerlekleri yere sağlam basamaz.Hem tutunma azalır hemde direksiyon hakimiyeti zaafiyete uğrar.


Daha yazacak çok şey var ama şimdilik bu kadar.Herkese kazasız belasız sürüşler diliyorum.Allah hepimizin yolunu açık etsin...

Bu da ek bilgi olarak kalsın e o kadar yazdık :D
 

Burak K.

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Eyl 2009
Mesajlar
5,446
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
31
www.burakkaya.net
Audide el freni işi olmuyor,ben eğer bayır aşağı ineceksem triptronik modda 2.vitese alıp motor freniyle iniyorum aşağıya arada hafif hafif frene basarak aracı yavaşlatıyorum ve durmam gereken yerde duruyorum.

Doğru mu yapıyorum ?
 

Mel-a-ku

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2008
Mesajlar
3,983
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
kar lastiğin varsa affetmeyeceksin. bir kaç kere kontrol iyiden iyiye azaldı, duramadığım zaman da etrafta kar birikintilerine girip yavaşladım. sıkıntı yok.
 

decoder

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Nis 2009
Mesajlar
1,171
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
3/4 Ay karda buzda arac kullanan biri olarak diyebilirimki karda buzda en önemli şey araç sürücüsünün kara buza olan alışkanlığı yazlık lastiklerle gidip geldiğimiz yerde "özellikle batıdan gelenler" kışlık lastikle bile gidemiyor kar acemiliği cekiyor bir iki küçük ipucu vereyim
1.1 viteste arac patinaja girer ve yerinde sayar durur en kolayı 2 vitesle kalkmak
2. el freni karda buzda abs ve benzeri güvenlik paketi olan araccı bile arkadan kaydırır el frenini kışın hiç kullanmıyoruz park halinde iken bile yoksa sabah arac hareket edemez kampana yapışan frenler yüzünden
3.cukur ve benzeri bir yerde kaldığında aracı cıkarmanın yolu aracı sallamaktır şöyleki gaz debriyaj uygulaması hafif gazla birlikte debriyajı basıp bırakarak aracı sallıyoruz ve gazı asla köklemiyoruz cok hafif bir gazla cıkıyoruz
4.camların buz tutması sonucu görüşünüze engel bir durum varsa sıcak su yada ılık su dökmek camı catlatır başınıza iş acar en kolay yolu ise aracı park ettikten sonra silecekleri kaldırıyoruz sabah camda buz ve kar varsa hafiften kazıyoruz plastik cam kazıyıcılar var bu kazıyıcılar plastik olduğu için cama pek zarar vermiyor en azından catlatmaktan daha iyi
5.en önemliside lastiklerdir değişik markalarla denemiş farklı insanlarda görerek şunu anlamış bulunuyorum ki karda buzda tüm markalar zayıf ama zayıfın en iyisi olarak lassa öne cıkıyor erzurum karsa ağrı gibi illerden arkadaşlar bunu ispatlayabilir yanından gectiğiniz 10 aracın lastiklerine bakın 10 dan 5/6 garanti lassadır ve yokohamadır
tavsiyem lassa ve yokohamadır
 

MadeN

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Kas 2007
Mesajlar
6,208
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
3/4 Ay karda buzda arac kullanan biri olarak diyebilirimki karda buzda en önemli şey araç sürücüsünün kara buza olan alışkanlığı yazlık lastiklerle gidip geldiğimiz yerde "özellikle batıdan gelenler" kışlık lastikle bile gidemiyor kar acemiliği cekiyor bir iki küçük ipucu vereyim
1.1 viteste arac patinaja girer ve yerinde sayar durur en kolayı 2 vitesle kalkmak
2. el freni karda buzda abs ve benzeri güvenlik paketi olan araccı bile arkadan kaydırır el frenini kışın hiç kullanmıyoruz park halinde iken bile yoksa sabah arac hareket edemez kampana yapışan frenler yüzünden
3.cukur ve benzeri bir yerde kaldığında aracı cıkarmanın yolu aracı sallamaktır şöyleki gaz debriyaj uygulaması hafif gazla birlikte debriyajı basıp bırakarak aracı sallıyoruz ve gazı asla köklemiyoruz cok hafif bir gazla cıkıyoruz
4.camların buz tutması sonucu görüşünüze engel bir durum varsa sıcak su yada ılık su dökmek camı catlatır başınıza iş acar en kolay yolu ise aracı park ettikten sonra silecekleri kaldırıyoruz sabah camda buz ve kar varsa hafiften kazıyoruz plastik cam kazıyıcılar var bu kazıyıcılar plastik olduğu için cama pek zarar vermiyor en azından catlatmaktan daha iyi
5.en önemliside lastiklerdir değişik markalarla denemiş farklı insanlarda görerek şunu anlamış bulunuyorum ki karda buzda tüm markalar zayıf ama zayıfın en iyisi olarak lassa öne cıkıyor erzurum karsa ağrı gibi illerden arkadaşlar bunu ispatlayabilir yanından gectiğiniz 10 aracın lastiklerine bakın 10 dan 5/6 garanti lassadır ve yokohamadır
tavsiyem lassa ve yokohamadır

nokian 'ı duymadıklarındandır :D
 

aesimsek

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
20 Şub 2012
Mesajlar
150
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
konuyu hortlatmak gibi olmasın, bugün bolu kartalkaya'ya gittik, lastiklerim kışlık değil, hemen zincir taktık, zincire rağmen yolda kalanları gördük, biz zincir takarken yanımızdan vızır vızır geçen güzelim araçları bir bir solladık. onlar da ite ite bizden ancak 1 saat sonra gelebildiler. kesinlikle sürüşten fark ediyor. ben pati çektirmemek için devirsiz kullandım biraz ama sonuçta yine biz önce vardık hem de büyük zaman farklıyla..
 
Üst