Vites atmada en ideal devirler?

Tolga KARACA

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Şub 2011
Mesajlar
9,709
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
Siteyi ziyaret et
Ynt: Vites atmada en ideal devirler?

onderak link' Alıntı:
- eski corolla benzinli 110 hp'lik arac bile cevirir 7 bini...
Ama randiman alamaz o ayri....
Benim ilk aracim 1991 model mazda 323 bile ceviriyordu :)

Yep yeni 140 hp'lik bi arac neden ceviremesin ki?


Turbo beslemeli araçların sorunu bu, zaten gerek de yok ama turbo beslemeli araçlarda >6000 dd de turbo riske giriyor ve ayrıca yüksek devir çevrilmesini zorlaştırıyor.

140Hp Opel motoru gene benzerlerine göre teslerde devirlenme canlılık ve gaz tepkileri açısından gayet başarılı ve eğlenceli bulunan bir blok.
 

vehicle_dynamics

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ocak 2011
Mesajlar
1,315
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Vites atmada en ideal devirler?

sallierim link' Alıntı:
yani benim bu işten anladıgım 4500-5000 devirlerde vites atmak iyi hızlanma için yeterli.yanlış mıyım?(benzinli için)

Torkun en yüksek olduğu devrin sonr değeri 4950 ise bu devrin üstüne çıkmadan bir üst vitese geçmek mantıklı.

Bir ara forumda 1.4t nin vites oranları paylaşılmıştı.Ardışık iki vites arasındaki oran farkına göre 4950 devirde iken bir üst vitese geçince devrin kaça düşeceği hesaplanabilir.

1.vites : 3,818
2.vites : 2,053
3.vites : 1,302
4.vites : 0,959
5.vites : 0,744
6.vites : 0,614

Bu oranlara göre ardışık iki vites arasındaki en yüksek oran 1 ve 2 arasında.Yani en fazla devir farkı bu iki vites arasında olacak.Bu oran 3.818/2.053=1.85.

Yani 1. viteste 4950 de iken 2. vitese attığınızda devir 4950/1.85=2675 e kadar düşecek, diğer viteslerde bundan daha aşağı düşmeyecek.Yani her zaman torkun en fazla olduğu devir aralığında kalabiliyoruz.
 

astraowner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Ocak 2011
Mesajlar
3,338
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Ynt: Vites atmada en ideal devirler?

vehicle_dynamics link' Alıntı:
Torkun en yüksek olduğu devrin sonr değeri 4950 ise bu devrin üstüne çıkmadan bir üst vitese geçmek mantıklı.

Bir ara forumda 1.4t nin vites oranları paylaşılmıştı.Ardışık iki vites arasındaki oran farkına göre 4950 devirde iken bir üst vitese geçince devrin kaça düşeceği hesaplanabilir.4950 de bir üst vitese geçtiğimde devir 1950 nin üstünde kalıyorsa sorun yok.Eğer 1950 ün altına düşüyorsa, o zaman bir alt viteste maksimum torku kaybetme pahasında biraz daha devirlenip bir üst viteste daha fazla torktan başlayabilirsiniz.
sıradan bir hızlı kullanım için olabilir ama en hızlı bir şekilde yüksek hızlara çıkılmak isteniyorsa max tork devrine değil max güç devrinin sonun kadar kullanmak lazım
 

onderak

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Şub 2011
Mesajlar
1,770
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
jb.iphoneturkey.net
Ynt: Vites atmada en ideal devirler?

astraowner link' Alıntı:
sıradan bir hızlı kullanım için olabilir ama en hızlı bir şekilde yüksek hızlara çıkılmak isteniyorsa max tork devrine değil max güç devrinin sonun kadar kullanmak lazım

bravoo
 

vehicle_dynamics

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ocak 2011
Mesajlar
1,315
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Vites atmada en ideal devirler?

astraowner link' Alıntı:
sıradan bir hızlı kullanım için olabilir ama en hızlı bir şekilde yüksek hızlara çıkılmak isteniyorsa max tork devrine değil max güç devrinin sonun kadar kullanmak lazım

Maksimum güç değeri aracın en yüksek hızına ulaştığında, yani daha fazla hızlanamadığında, yani motorun o devirde üretebildiği en yüksek tork değeri o hızdaki dirençleri yenmede kullanılır.Madem motorun tüm torku bu dirençleri yenmek için kullanılıyor, bu durumda aracın hızlanabilmesi için artık tork rezervi yok, yani en yüksek hıza ulaştım, daha da hızlanamıyorum, ekstra torkum kalmadı.Yani maksimum tork bandından çıkıp maksimum güçe doğru devri artırdığınızda motorunuzdan artan devirle aracın hızlanabilmesi için daha az tork alabiliyor konuma geliyorsunuz.

Bu durumda aracin maksimum hızına çıkma haricinde en hızlı şekilde hızlanmak istiyorsanız torku en fazlada tutmanız gerekir ki, hızlanmak için hala yüksek çekiş kuvvetiniz olabilsin.Ancak son viteste geldikten sonra daha da hızlanıcam diyorsanız o zaman maksimum tork devrinden çıkıp tork kaybetme ama daha yüksek hızla ulaşma pahasına çıkabilirsiniz.Zaten kısa süre sonra da aracınız torku azalıp artan hızla dirençler de artınca aracınızın ivme azalıp en yüksek hızına ulaşıp o hızda sabit kalacak.
 

astraowner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Ocak 2011
Mesajlar
3,338
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Ynt: Vites atmada en ideal devirler?

vehicle_dynamics link' Alıntı:
Maksimum güç değeri aracın en yüksek hızına ulaştığında, yani daha fazla hızlanamadığında, yani motorun o devirde üretebildiği en yüksek tork değeri o hızdaki dirençleri yenmede kullanılır.Madem motorun tüm torku bu dirençleri yenmek için kullanılıyor, bu durumda aracın hızlanabilmesi için artık tork rezervi yok, yani en yüksek hıza ulaştım, daha da hızlanamıyorum, ekstra torkum kalmadı.Yani maksimum tork bandından çıkıp maksimum güçe doğru devri artırdığınızda motorunuzdan artan devirle aracın hızlanabilmesi için daha az tork alabiliyor konuma geliyorsunuz.

Bu durumda aracin maksimum hızına çıkma haricinde en hızlı şekilde hızlanmak istiyorsanız torku en fazlada tutmanız gerekir ki, hızlanmak için hala yüksek çekiş kuvvetiniz olabilsin.Ancak son viteste geldikten sonra daha da hızlanıcam diyorsanız o zaman maksimum tork devrinden çıkıp tork kaybetme ama daha yüksek hızla ulaşma pahasına çıkabilirsiniz.Zaten kısa süre sonra da aracınız torku azalıp artan hızla dirençler de artınca aracınızın ivme azalıp en yüksek hızına ulaşıp o hızda sabit kalacak.
yukarda 5000 devirde vites atmakla 6000 devirde vites atmanın farkının pratikteki halini koydum 0-150 de 5 sn fark yaratıyor , max tork un tek başına etkisiyle yürümüyor araç siz tabiki benden iyi bilirsiniz mühendislik olarak ama güç ne kadar yüksekse araç o kadar yürür yani max güçten bahsetmiyorum o devirdeki güçten bahsediyorum 1850 devirde 1.4t max tork veriyor ama 4900-6000 arası max güç var 1850 devirde 1.4t motor büyük ihtimalle 100 hp civarlarında oluyor ona karşılık 140hp var ve bu daha büyük güç çıkarıyor ve ivmeyi ona göre artırıyor ama ama max gücüde geçince vites büyütmek lazım çünkü artık boşa devir çevrilmiş oluyor tekrar max torku taoplayıp max gücün sonuna kadar kullanmak lazım
 

sallierim

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Kas 2012
Mesajlar
4,513
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
Siteyi ziyaret et
Ynt: Vites atmada en ideal devirler?

astraownerin koydugu videolara bakılınca hersey ortada.6000 devirde vites atan 8.5 saniyede 0-100 e çıkıyor 4500-5000 yapan 11 saniyede çıkıyor.yani 6000de en iyi hızlanmayı yapıyor.
 

vehicle_dynamics

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ocak 2011
Mesajlar
1,315
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Vites atmada en ideal devirler?

astraowner link' Alıntı:
yukarda 5000 devirde vites atmakla 6000 devirde vites atmanın farkının pratikteki halini koydum 0-150 de 5 sn fark yaratıyor , max tork un tek başına etkisiyle yürümüyor araç siz tabiki benden iyi bilirsiniz mühendislik olarak ama güç ne kadar yüksekse araç o kadar yürür yani max güçten bahsetmiyorum o devirdeki güçten bahsediyorum 1850 devirde 1.4t max tork veriyor ama 4900-6000 arası max güç var 1850 devirde 1.4t motor büyük ihtimalle 100 hp civarlarında oluyor ona karşılık 140hp var ve bu daha büyük güç çıkarıyor ve ivmeyi ona göre artırıyor ama ama max gücüde geçince vites büyütmek lazım çünkü artık boşa devir çevrilmiş oluyor tekrar max torku taoplayıp max gücün sonuna kadar kullanmak lazım

Videolardaki durumu değerlendirmek zor,ama siz de zaten yukarıdaki 'yani max güçten bahsetmiyorum o devirdeki güçten bahsediyorum' ifadesiyle benimle aynı şeyi söylemiş oluyorsunuz.Önceki mesajlarda formülünü vermiştim, güç= tork x devir. O devirdeki güç demek, aslında o devirdeki tork ile devirin çarpımı demek, deviri sabit kabul edersek o devirdeki güç ile torkun artışı paralel. Araç zaten yürüme halinde olduğu için 'sadece tork' diye bir kavram yok, devir artması zaten tork fazlalığı varsa ortaya çıkıyor.

Aracın hızlanması ile devirin hızlanması paraleldir.Videoların birinde devir saati görünmüyor.Ama şuna dikkatinizi çekerim, devir saatinde 2000-4900 devir arasındaki devir artış hızı, 5000 devirden sonraki devir artışı hızından daha fazla.

Yokuş yukarı çıkmada, ya da hızlanmada kimse güce bakmaz.Çünkü bu durumlara motora yük biner, eğer motorun torku şaftı döndürecek torkta değilse aracınız o yokuşu çıkamaz, ya da belli bir ivmeyi geçemez.Örnek olarak bir traktör motoru ile bir araç motoru aynı güçte olabilir.Ama traktör düşük devirde yüksek tork çevirme sayesinden bu gücü verir, araç motoru ise yüksek devirde düşük tork ile.Bu durumda bu iki araca kalkış yarışı yaptırırsanız, traktör her durumda aracı geride bırakır.Oysa ikisinin de gücü aynı, demek ki hızlanma için güç değil, tork önemli.Torkun varsa devirini artırırsın, paralel olarak devir de arttığı için eğer torkun sabit kalıyorsa motordan daha fazla güç çekmiş olursun.
 

dreamofice

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
1,624
Tepki puanı
2
Puanları
0
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
Ynt: Vites atmada en ideal devirler?

Dizel icin durum nedir?1.4tda 6000dd maksimum guc aliniyorsa dizelde 4000dd alinmasi lazim yani dizelde 4000deviri gecmemek lazim degil mi?
 
Üst